Buffertkrav enligt prövning för Aktia sjunker med 0,25 procentenheter till 1,00 %

Aktia Bank Abp
Insiderinformation
25.4.2024 kl. 17.30

Finansinspektionen har i dag fastställt ett buffertkrav enligt prövning (pelare 2) på 1,00 % för Aktia Bank Abp-koncernen. Kravet gäller tills vidare från och med 30.9.2024, men dock högst till 30.9.2027. Det nuvarande buffertkravet enligt prövning, som gäller fram till att det nya kravet träder i kraft, är 1,25 %.

Finansinspektionens beslut om buffertkrav enligt prövning är gjort som en del av den sedvanliga årliga kapitalbedömningsprocessen (SREP) av kreditinstitut, med stöd av kreditinstitutslagen. Buffertkravet enligt prövning ska täckas så att minst tre fjärdedelar av buffertkravet består av primärkapital, varav minst tre fjärdedelar ska bestå av kärnprimärkapital (CET1) enligt EU:s kapitalkravsförordning.

Kärnprimärkapitalrelationens minimikrav utgörs av pelare 1- och 2-krav samt av tilläggsbuffertkrav, inkluderande eventuellt systemriskbuffertkrav. Som Finansinspektionen tidigare meddelat, beslutade dess direktion på sitt sammanträde 29.3.2023 att påföra en stor del av finska kreditinstituten, inklusive Aktia, ett systemriskbuffertkrav på 1,00 %, som skall tillgodoses med kärnprimärkapital. Beslutet om systemriskbuffertkravet trädde i kraft 1.4.2024.

Av ovanstående följer att minimikravet för Aktias kärnprimärkapitalrelationen ökat med 1,00 procentenheter från och med 1.4.2024 på grund av systemriskbuffertkravet, men kommer att sjunka med 0,15 procentenheter från och med 30.9.2024, när det sänkta buffertkravet enligt prövning träder i kraft. Aktia-bankkoncernens kärnprimärkapitalrelation uppgick 31.12.2023 till 11,3 %, medan minimikravet var 7,75 %.

Aktia uppfyller de ovan nämnda kraven och har därtill klara mål gällande kapitaltäckning och utdelning. Enligt Aktias finansiella målsättningar skall kärnprimärrelationen vara minst 1,5 procentenheter över minimikravet.

Aktia Bank Abp

För ytterligare information:
Oscar Taimitarha, direktör för investerarrelationer, tfn 040 562 2315

Distribution:
Massmedier
www.aktia.com

Aktia är en finländsk kapitalförvaltare, bank och livförsäkrare som har skapat välstånd och välfärd generation efter generation redan under 200 års tid. Vi tillhandahåller våra kunder digitala tjänster i ett flertal kanaler och ger personlig service på våra verksamhetsställen i huvudstadsregionen samt i Åbo-, Tammerfors-, Vasa- och Uleåborgsregionerna. Vår belönade kapitalförvaltnings fonder säljs även internationellt. Vi sysselsätter ca 860 personer på olika håll i Finland. Aktias förvaltade kundtillgångar (AuM) uppgick 31.12.2023 till 13,7 miljarder euro och balansomslutningen till 12,0 miljarder euro. Aktias aktie noteras på Nasdaq Helsinki Oy (AKTIA). aktia.com.