Harvian osavuosikatsaus 1. tammikuuta – 31. maaliskuuta 2024

Harvia Oyj, osavuosikatsaus 3.5.2024 klo 9.00

Harvia Q1 2024: Vahva kannattavuus − hyvää kasvua Euroopan ulkopuolella

Tämä tiedote on tiivistelmä Harvia Oyj:n tammi–maaliskuun 2024 osavuosikatsauksesta. Raportti on kokonaisuudessaan tämän tiedotteen liitteenä pdf-muodossa ja saatavilla myös Harvian verkkosivuilla osoitteessa https://harviagroup.com/.

Katsauskauden pääkohdat

Tammi–maaliskuu 2024:

• Liikevaihto nousi 2,3 % ja oli 42,4 milj. euroa (41,4). Vertailukelpoisilla valuuttakursseilla laskettu liikevaihto kasvoi 2,7 % ja oli 42,5 milj. euroa. Orgaaninen liikevaihdon kasvu oli 1,4 %.
  • Liikevoitto oli 9,9 milj. euroa (9,2) eli 23,3 % (22,2) liikevaihdosta.
  • Oikaistu liikevoitto oli 10,1 milj. euroa (9,3) eli 23,8 % (22,4) liikevaihdosta. Vertailukelpoisilla valuuttakursseilla laskettu oikaistu liikevoitto oli 10,2 milj. euroa (24,0 % liikevaihdosta).
  • Operatiivinen vapaa kassavirta oli 11,1 milj. euroa (11,6) ja kassavirtasuhde 95,0 % (107,6).
  • Nettovelka oli 26,5 milj. euroa (45,8). Velkaantumisaste, laskettuna nettovelan suhteena 12 kuukauden oikaistuun käyttökatteeseen, oli 0,6 (1,1).
  • Omavaraisuusaste oli 52,4 % (49,3).
  • Osakekohtainen tulos oli 0,40 euroa (0,34).

Avainluvut

Oikaistu sijoitetun pääoman tuotto (ROCE) 47,1 % 49,3 %   44,2 %
Omavaraisuusaste 52,4 % 49,3 %   51,0 %
Henkilöstö kauden lopussa 625 624 0,2 % 605

* Koostuu tavanomaisesta liiketoiminnasta poikkeavista eristä, jotka liittyvät konsernin strategisiin kehitysprojekteihin, yrityshankintoihin, divestointeihin, uudelleenjärjestelyihin ja käyttöomaisuuserien myyntitappioihin ja joilla on vaikutusta vertailukelpoisuuteen.

** Oikaistuna vertailukelpoisuuteen vaikuttavilla erillä.

Taloudelliset tavoitteet ja näkymät

Yhtiö on asettanut kasvuun, kannattavuuteen ja velkaantumisasteeseen liittyviä pidemmän aikavälin tavoitteita. Harvian tavoitteena on pitkällä aikavälillä keskimäärin yli viiden prosentin vuotuinen liikevaihdon kasvu, yli 20 prosentin oikaistu liikevoittoprosentti sekä nettovelan suhde oikaistuun käyttökatteeseen välillä 1,5x−2,5x. Nettovelan ja oikaistun käyttökatteen suhdetta koskevassa tavoitteessa ei ole huomioitu IFRS-tilinpäätösstandardien muutoksien tulevia vaikutuksia.

Harvia ei julkaise lyhyen aikavälin näkymiä.

Harvian osinkopolitiikkana on maksaa säännöllisesti kasvavaa osinkoa kaksi kertaa vuodessa.

Matias Järnefelt, toimitusjohtaja:

Vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä Harvia saavutti jälleen kerran vahvan kannattavuuden. Kasvu Euroopan ulkopuolella strategisesti tärkeillä markkinoilla oli vahvaa, vaikka kokonaiskasvu olikin vaatimatonta. Edistyimme myös toimenpiteissä, jotka vahvistavat yhtiön tulevaa kasvua.

Liikevaihtomme oli 42,4 milj. euroa kasvaen 2,3 % vertailukaudesta. Suoritustamme tuki hyvin vahva kasvu Pohjois-Amerikassa sekä Aasian ja Tyynenmeren alueella, kun taas Pohjois-Euroopassa haastavat markkinaolosuhteet heikensivät myyntiämme. Poliittiset lakot Suomessa laskivat Harvian ensimmäisen neljänneksen liikevaihtoa, sillä jouduimme lykkäämään joitain toimituksia maaliskuulta huhtikuulle. Orgaaninen kasvu oli 1,4 %.

Markkinaolosuhteet säilyivät vuoden ensimmäisellä neljänneksellä pääsääntöisesti samanlaisina kuin vuoden 2023 jälkipuoliskolla. Kehitys jatkui suotuisana avainmarkkinoilla Euroopan ulkopuolella useissa tuoteryhmissä, erityisesti Pohjois-Amerikassa. Konsernitasolla saunojen osuus kokonaismyynnistä kasvoi edelleen. Kasvua tuki menestyksemme Pohjois-Amerikassa, missä suurin osa liikevaihdostamme tulee kokonaisten saunaratkaisujen eikä laitteiden, kuten kiukaiden myynnistä. Olen myös tyytyväinen myyntimme kasvuun monilla avainmarkkinoillamme Aasian ja Tyynenmeren alueella sekä Lähi-Idässä.

Keski-Euroopassa kysyntä elpyi edelleen, mutta markkinassa on yhä huomattavasti kasvupotentiaalia normaalin pitkän aikavälin tason saavuttamiseksi. Haastavin markkinamme oli Pohjois-Eurooppa, missä matalan kuluttajakysynnän sekä rakennusalan laskusuhdanteen jatkuminen heijastuivat liikevaihtoon. Pohjois-Euroopan heikko kysyntä näkyi kokonaisliikevaihdon kasvussa sekä tiettyjen tuoteryhmien myynnissä, erityisesti puukiukaissa, joiden myynnissä Pohjois-Eurooppa on tärkein markkina-alue. Saunatarvikkeiden ja kiuaskivien myynti kehittyi hyvin. Tätä vauhdittivat onnistuneet myynnin ja hinnoittelun toimenpiteet sekä useat suuret tilaukset.

Ensimmäisen vuosineljänneksen oikaistu liikevoitto oli 10,1 milj. euroa. Oikaistu liikevoitto kasvoi 8,7 % vertailukaudesta ja oli 23,8 % liikevaihdosta. Harvian vahva kannattavuus ja kassavirta ovat seurausta hinnoittelussa, käyttöpääoman hallinnassa sekä toiminnoissamme jatkuvasti tehtävästä erinomaisesta työstä. Kehitystä tuki myös inflaation hellittäminen avainmateriaaleissa ja -komponenteissa joillakin markkina-alueilla. Operatiivinen vapaa kassavirtamme oli 11,1 milj. euroa ja kassakonversio 95,0 %.

Vahvistaaksemme tulevaisuuden kasvun perustaa teimme pitkän aikavälin investoinnin Pohjois-Amerikan liiketoiminnan tueksi ja hankimme lisää maata tuotantolaitoksemme ympäriltä Länsi-Virginian Lewisburgissa. Työskentelemme parantaaksemme suoritustamme ja asemaamme alan johtavana toimijana myös Euroopassa. Kasvun kiihdyttäminen on meille tärkeä prioriteetti vahvan kannattavuuden ja operatiivisen suorituskyvyn säilyttämisen rinnalla. 1.1.2024 voimaan astunut uusi organisaatiorakenteemme on kokonaisuudessaan käytössä ja tukee meitä kasvuun, kannattavuuteen ja operatiiviseen suorituskykyyn liittyvien tavoitteiden saavuttamisessa.

Sauna- ja spa-markkina on edelleen houkutteleva, ja se tarjoaa Harvialle mielenkiintoisia orgaanisia sekä epäorgaanisia kasvumahdollisuuksia. Alan johtavana toimijana aiomme jatkossakin inspiroida markkinaa ja tuoda markkinoille innostavia innovaatioita ja vastuullisempia ratkaisuja. Toimialan konsolidaatio on myös osa strategiaamme, ja olemme valmiita toimimaan sopivan hetken ja mahdollisuuden tullen. Haluan jälleen esittää kiitokseni Harvian koko tiimille sekä kumppaneillemme jatkuvasta hyvästä työstä.

Tulosjulkistustilaisuus

Harvia järjestää englanninkielisen webcast-tilaisuuden analyytikoille, sijoittajille ja medialle 3.5.2024 klo 11.00. Webcast-tilaisuudessa esiintyvät toimitusjohtaja Matias Järnefelt sekä talousjohtaja Ari Vesterinen. Tilaisuus on seurattavissa suorana webcast-lähetyksenä osoitteessa: https://harvia.videosync.fi/q1-2024

Webcast-tilaisuus tallennetaan ja se on saatavilla Harvian internet-sivuilla osoitteessa https://harviagroup.com/fi/sijoittajat tilaisuuden jälkeen.

Lisätietoja:

Matias Järnefelt, toimitusjohtaja, puh. 040 5056 080
Ari Vesterinen, talousjohtaja, puh. 040 5050 440

Harvia on liikevaihdolla mitattuna yksi maailman johtavista sauna- ja spa-markkinoilla toimivista yhtiöistä. Yhtiön tuotemerkit ja tuotevalikoima ovat markkinalla hyvin tunnettuja ja yhtiön kokonaisvaltainen tuotevalikoima pyrkii vastaamaan kansainvälisen sauna- ja spa-markkinan tarpeisiin, sekä alan ammattilaisille että kuluttajille.

Harvian liikevaihto vuonna 2023 oli 150,5 miljoonaa euroa. Konsernin palveluksessa työskentelee noin 600 alan ammattilaista Suomessa, Saksassa, Yhdysvalloissa, Romaniassa, Kiinassa ja Hongkongissa, Itävallassa, Italiassa, Virossa ja Ruotsissa. Muuramessa Harvian pääkonttorin yhteydessä sijaitsee myös yhtiön suurin saunojen ja saunakomponenttien tuotantolaitos.

Lue lisää: https://harviagroup.com

Liite