Korrektion: Tilfredsstillende 1. kvartal 2024 i GrønlandsBANKEN

Selskabmeddelelsen korrigeres, da de vedhæftede filer på den engelske version ikke var korrekte i den tidligere meddelelse.

Tilfredsstillende 1. kvartal 2024 i GrønlandsBANKEN

GrønlandsBANKENs resultat før skat lyder på kr. 61,8 mio. for første kvartal af 2024, mod kr. 49,4 mio. i første kvartal af 2023.

Resultatet før kursreguleringer og nedskrivninger udgør tilfredsstillende kr. 61,7 mio. mod kr. 48,5 mio. året før.

Udlån er steget med kr. 79 mio. siden udgangen af 2023, og udgør kr. 4.892 mio. ved første kvartals udgang.

Stigning i netto rente- og gebyrindtægter i 1. kvartal af 2024 på kr. 15,6 mio. til kr. 119,6 mio. kr. sammenlignet med samme periode i 2023. Stigningen skyldes primært den rekordhøje udlåns-mængde samt udviklingen i renteniveauet i 2023 og 2024.

De samlede omkostninger inkl. afskrivninger udgør ved udgangen af første kvartal 2024 kr. 59,2 mio. mod kr. 56,9 mio. i samme periode i 2023. Stigningen kan opdeles i personaleudgifter, hvor der dels er tale om en stigning som følge af overenskomstmæssig regulering og flere ansatte, samt i øvrige administrationsomkostninger, hvor stigningen primært kan henføres til IT-omkostninger.

Kursreguleringer udviser ved udgangen af 1. kvartal 2024 en kursgevinst på kr. 5,4 mio. mod en kursgevinst på 7,9 mio. i samme periode 2023.

Nedskrivninger på udlån og garantier udgør i første kvartal af 2024 kr. 5,3 mio. mod kr. 7,0 mio. i 1. kvartal af 2023. Banken ser fortsat en tilfredsstillende bonitet i låneporteføljen.

Kapitalprocent udgør 26,3 og solvensbehovet er på 11,1 %.

I fondsbørsmeddelelse af 14. december 2023 blev forecast for årets resultat før skat for 2024 angivet til et interval på kr. 180-230 mio., hvilket fastholdes.

06.Kvartalsrapport Q1 2024_DK 06.Kvartalsrapport Q1 2024_DK