Telenor og BT avklarer forholdet i Irland

Forutsatt at BT får overta Esat Telecom innebærer avtalen mellom Telenor og BT at:

(a)Telenor kan bytte sin eierandel på 49,5 prosent i Esat Digifone med en eierandel på 33 prosent i Esat Telecom.

(b)Dersom Telenor utøver denne muligheten, har Telenor i tillegg adgang til å øke sin eierandel i Esat Telecom med inntil 49,99 prosent til en pris på totalt 624 millioner USD (pluss renter). BT forbeholder seg retten til å opprettholde kontroll over Esat Telecom og rett til å utpeke styreformann i selskapet.

(c)Dersom Telenor ikke utøver rettighetene skissert i (a), skal Telenor selge sin eierandel i Esat Digifone til Esat Telecom for 1237,5 millioner USD

I en kommentar sier BTs konsernsjef Sir Peter Bonfield: ”Vi er svært glad for avtalen med Telenor og ser fram til å bygge videre på et allerede utmerket godt forhold.”

Konsernsjef i Telenor, Tormod Hermansen, sier han er svært fornøyd med dette utfallet. ”Vi har nå muligheten til å utvide vår sterke satsing i Irland, og ser fram til å arbeide videre med BT for å oppnå dette,” sier Hermansen.