ELEKTRONIIKKALIIKETOIMINNAN ENNAKOITUA HITAAMPI KASVU RASITTI KANNATTAVUUTTA

Incap-konsernin vuoden 1999 tilinpäätöksen ennakkotietojen mukaan kannattavuutta heikensivät elektroniikkaliiketoiminnan liikevaihdon arvioitua hitaampi kasvu sekä huonekaluliiketoiminnan järjestelyt. Huonekalujen sopimusvalmistuksen kannattavuus ja kasvu vahvistuivat viimeisellä neljänneksellä. Myös elektroniikan sopimusvalmistuksen kasvu kääntyi nousuun, mutta jakson tulos jäi tappiolliseksi.

Incap-konsernin liikevaihto vuonna 1999 oli 71,0 miljoonaa euroa (67,0 milj. euroa vuonna 1998). Liikevaihto kasvoi noin 6 prosenttia, mutta kasvu jäi puoleen suunnitellusta. Tilikauden tulos muodostui osavuosikatsauksessa 1-9/1999 julkistettua arviota heikommaksi. Kannattavuutta heikensivät koko vuoden osalta sekä elektroniikkaliiketoiminnan ennustettua hitaampi kasvu että huonekaluliiketoiminnan tilikaudella jatkuneet järjestelyt.

Huonekalujen sopimusvalmistuksen kasvu ja kannattavuus paranivat viimeisellä neljänneksellä odotusten mukaisesti. Myös elektroniikan sopimusvalmistuksen kasvu käynnistyi viimeisellä neljänneksellä, mutta tulos jäi tappiolliseksi. Hyvästä tilauskannasta huolimatta toiminnalle oli tunnusomaista erittäin lyhyt kotiinkutsukanta erityisesti viimeisen vuosipuoliskon ajan. Lyhyt kotiinkutsukanta vaikeutti muuttuvien ja kiinteiden kulujen sopeuttamista ja heikensi kannattavuutta. Tulosta painoivat lisäksi erään tuotteen takuukustannusten kuluvaraus yhdessä viimeisellä jaksolla kirjattujen, hitaasti kiertävien materiaalien kuluvarausten kanssa. Ennakoituja kiinteitä kuluja syntyi myös ohutlevyosavalmistuksen haltuunotosta joulukuun alussa sekä toiminnanohjausjärjestelmän uusintaan liittyvistä erityisprojekteista.

Kuluvalle vuodelle siirtyneet elektroniikan toimitukset käynnistyvät arvion mukaan ensimmäisen jakson lopussa. Elektroniikan sopimusvalmistuksen liikevaihdon kasvun arvioidaan ylittävän kuluvan vuoden aikana pitkän aikavälin tavoitteeksi asetetun 20 prosenttia. Myös kannattavuuden arvioidaan palautuvan tyydyttäväksi.

Huonekalujen sopimusvalmistuksen liikevaihdon kasvun odotetaan jatkuvan hyvänä. Edellisellä kaudella toteutetut asiakas- ja tuotekarsinta vahvistavat kannattavuutta.

Hallitus allekirjoittaa tilinpäätöksen ja konserni julkistaa tilinpäätöstiedotteen 16.2.2000.

Oulussa 7. helmikuuta 2000

INCAP OYJ