Statliga Bayerischer Rundfunk köper medienätslösning från Net Insight

– Beställningen från Bayerischer Rundfunk är ett genombrott inom den tysktalade delen av Europa där ett flertal mediaföretag nu visar stort intresse för våra lösningar. ARD är en av de största aktörerna i Europa och Bayerischer Rundfunk är ett av de större TV-bolagen inom ARD-organisationen. Bättre referenser för vidare affärer går inte att få, säger Tomas Duffy, VD, Net Insight.

Bayerischer Rundfunk kommer att utvärdera medienätslösningen under juni månad tillsammans med IRT (Institut für Rundfunktechnik). Efter avslutade tester kommer beslut fattas om utbyggnad till fler stationer både i München och i regionen.

De lokala stationerna, belägna i Freimann och Unterföhring i Münchens utkanter, kommer i ett och samma nät kunna transportera okomprimerad video över SDI (Serial Digital Interface) samt komprimerad IP-video och datatrafik över Ethernet.

Kort om medienät
Med Net Insights plattform Nimbra går det att skicka video i realtid över fibernät. Komprimerat i form av IP-trafik eller som okomprimerade 270 Mbps digitala videosignaler. På så sätt kan film- och TV-bolag digitalisera sin produktionsprocess, hela vägen från kamera fram till distribution.

Den tekniska principen bakom Net Insights lösning innebär att den bandbredd som behövs reserveras hela vägen genom nätet. Det gör det möjligt att garantera kvaliteten för alla typer av strömmande media och datatjänster.

För ytterligare information kontakta:
Tomas Duffy, VD, Net Insight AB.
Tel. 08-685 04 00, e-post: tomas.duffy@netinsight.net