Statkraft og Norfund etablerer selskapet STATKRAFT NORFUND POWER INVEST AS

:
Internasjonal satsing på vannkraft
(Oslo, 27. juni 2002)
Statkraft og Norfund har gått sammen om å etablere selskapet STATKRAFT NORFUND POWER INVEST AS (SNPI), med like eierandeler og en startkapital på 1 mrd. kroner. Selskapets formål er å investere i, utvikle og drive vannkraftprosjekter i nye markeder internasjonalt.
De to partene har kompletterende kompetanse. Statkraft har lang erfaring i prosjektering og drift av vannkraftanlegg både i Norge og Asia. Norfund skaper økonomisk vekst i utviklingsland gjennom å investere i bedrifter, og har betydelig internasjonal erfaring og kompetanse.
- Vi er svært tilfreds med at Norfund blir partner i en offensiv internasjonal satsing, sier konsernsjef Bård Mikkelsen i Statkraft. Med vår vannkraftkompetanse og deres internasjonale erfaring er grunnlaget lagt for et selskap med et stort utviklingspotensial i en verden som etterspør stadig mer ren og fornybar energi.
- Energi er en forutsetning for utvikling, og det er et stort behov for energiutbygging i utviklingsland, sier adm. direktør Per Emil Lindøe i Norfund. I Norge har vi høy kompetanse på vannkraft, og Statkraft er en av de tunge aktørene som vi er glad for å kunne samarbeide med. Jeg er overbevist om at investeringene vil gi positive utviklingseffekter og samtidig gode økonomiske resultater.

Nye muligheter for norsk kompetanse
Norsk vannkraftmiljø har gjennom flere år sett en reduksjon av investeringer og aktivitetsnivå. Samtidig har det internasjonale vannkraftmarkedet et stort potensial for aktører med kompetanse og finansiell styrke. Behovet for elektrisk energi i land i utvikling er sterkt stigende. Nye utbygginger er ønskelig, og pågående dereguleringer, endrede miljøkrav og endringer i markedsmekanismene skaper forretningsmuligheter for selskaper med kompetanse på disse områder. Veksten i elektrisitetsforbruket i utviklingsland er anslått til fire-fem prosent pr. år frem mot år 2020, noe som er mer enn dobbelt av forventet vekst i den industrialiserte verden.
Mange eksisterende energiselskaper ser også behov for tekniske oppgraderinger og konsolidering av eierstruktur, og åpner for mulige oppkjøp. Norsk kompetansenettverk, både
industrielt og på konsulentsiden, vil derfor kunne utnyttes og styrkes gjennom SNPIs planlagte internasjonale satsing.

Miljøvennlige vannkraftanlegg
Forretningsideen til SNPI er å utvikle, utbygge og eventuelt kjøpe opp miljøvennlige vannkraftanlegg og drive disse på kommersiell basis. SNPI skal i første omgang satse på prosjekter i Asia og Latin-Amerika.
Partene investerer initielt NOK 500 millioner hver i selskapet, samtidig som eksisterende prosjekter under Statkraft International i Asia legges inn i SNPI. Det legges opp til en kapitalbase på fem milliarder innen fire-fem år. På sikt regnes det med at selskapet vil bli børsnotert.
Arve Johnsen er styreleder for det nye selskapet, mens konserndirektør Christian Rynning-Tønnesen blir nestleder. Siv. ing. Øistein Andresen, som har bred erfaring innen kraftsektoren, er ansatt som adm. direktør. Nøkkelpersoner fra Statkraft International og Norfund vil gå inn i SNPI som er operativt fra dags dato.

Positiv utvikling gjennom lønnsom drift
SNPI vil prioritere prosjekter med god avkastning og akseptabel risiko. Selskapet vil utøve et aktivt eierskap med minimum 20-50 prosent eierandel i aktuelle energiprosjekter. Prosjekter uten kontroversielle miljøaspekter, og med gunstige utbyggingskostnader, vil bli prioritert. I første omgang satses det på Asia og Latin-Amerika, men også andre markeder vil bli vurdert.

Statkraft SF er Norges største vannkraftselskap med ca 12000 MW installert effekt, vel 2000 ansatte og mer enn 100 års erfaring i å utvikle og drive vannkraftprosjekter med den til enhver tid mest moderne teknologi. Selskapet har også betydelig internasjonal erfaring og driver i dag to vannkraftprosjekter i hhv. Nepal og Laos.
Norfund (Statens investeringsfond for næringsvirksomhet i utviklingsland) skaper arbeidsplasser og kapital i utviklingsland ved å investere i lønnsom, privat næringsvirksomhet innen en rekke bransjer. Sammen med britiske CDC eier Norfund fondsforvaltningsselskapet Aureos Capital som har 80 ansatte i ti land. Norfund og Aureos har bidratt til å skape eller forvalte bedrifter i utviklingsland med rundt 60000 ansatte.
For ytterligere informasjon:
STATKRAFT:
Konsernsjef Bård Mikkelsen, tlf.: 24 06 70 00/911 85 825 eller
Konserndirektør Ragnvald Nærø, tlf.: 24 06 71 00/900 80 303 eller
www.statkraft.no
NORFUND:
Adm. direktør Per Emil Lindøe, tlf.: 22 01 93 93 /918 09 230 eller
Informasjonsansvarlig Katharina Ringen Asting , tlf.: 22 01 93 93 / 918 08 417 eller
www.norfund.no