Statkraft om kjøpet av Trondheim Energiverk:

Pressemelding

Statkraft kjøpte Trondheim Energiverk (TEV) i 2002. Forutsetningen for kjøpet var å lage gode industrielle strukturer i Midt-Norge hvor TEV vil være regional motor i en omstrukturering. - Arbeidet med å utvikle gode forretningskonsepter og bidra til god og rasjonell drift er påbegynt, og vår ambisjon er å arbeide videre i den samme retning, sier Bård Mikkelsen.

I det nordiske energimarkedet skjer det for tiden store strukturforandringer som også vil ha betydning for Statkraftalliansens posisjon og muligheter fremover. Vedtaket i Arbeids- og administrasjonsdepartementet tilsier at Statkraft må vurdere situasjonen på nytt.

- Vilkårene er i samsvar med Konkurransetilsynets konklusjoner, men med romslig tidsfrist. Vi registrerer at våre faglige argumenter ikke er hensyntatt i det endelige vedtaket. Problemet er ikke Statkrafts størrelse, men infrastrukturen. I det nordiske markedet er det en stor oppgave for systemoperatørene å sørge for tilstrekkelig overføringskapasitet og velfungerende kraftutveksling.

- I vedtaket er det utformet betingelser som gir Statkraft noen handlingsalternativer fremover. Vi vil nå bruke tid for å vurdere disse betingelsene i lys av hva som totalt sett vil være mest hensiktsmessig og tjenlig, sier konsernsjef Bård Mikkelsen. Han understreker at kraftbransjen er en svært dynamisk bransje, og at Statkraft kontinuerlig må se på hvilke muligheter selskapet har.

Statkraft er Norges største produsent av elektrisk kraft. Selskapets egen produksjonskapasitet utgjør gjennomsnittlig vel 42 TWh årlig, til sammen er dette rundt 1/3 av landets vannkraftproduksjon. Konsernet har ca. 2500 ansatte, inklusive selskapene Skagerak Energi, Trondheim Energiverk og Statkraft Grøner. Selskapet er Norges største landbaserte skatteyter. Statkraft har eierandeler i de norske kraftselskapene BKK, Agder Energi og Fjordkraft. Målt i størrelse er Statkraftalliansen nummer tre i det nordiske produksjonsmarkedet og nummer to i det norske forbrukermarkedet.