Ny fornybar energi fra Sunnmøre - Statkraft SF pressemelding

Ny fornybar energi fra Sunnmøre

Kraftverket er foreløpig planlagt med en årsproduksjon på 32 GWh og utvikles i nært samarbeid med lokale og sentrale myndigheter, for å oppnå et miljømessig godt kraftverk. Mange småskala kraftverk kan bygges uten å komme i konflikt med miljøverninteresser fordi inngrepene i naturen er små. Kraftverket hindrer ikke annen utnyttelse av elven, og det er relativt enkelt å rive anlegget igjen uten at det etterlater seg dype spor.

Ny fornybar energi
Tungelv småkraftverk får en kapasitet på under 10 MW og fyller dermed kriteriene i de fleste land for å kunne få tildelt grønne sertifikater.  Markedet for "grønn el" fra ny fornybar energi er under utvikling og vil kunne bedre lønnsomheten for småkraftverk.

Ja til kraftbønder
Landbruksdepartementet stiller seg svært positive til satsingen på småskala kraftverk.
- Det finnes et uutnyttet potensial for utbygging av mikro- og minikraftverk på mange eiendommer, sier statssekretær Leif Helge Kongshaug, som denne uken besøkte grunneierne i Dalsfjorden.
Med de utviklingstrekkene vi ser for det tradisjonelle jord- og skogbruket er det naturlig å øke satsingen på mulighetene i utmarka. Landbruksdepartementet ser på utmark som en viktig del av gårdens eller eiendommens totalressurser, og dermed også som en viktig del av næringsinntektsgrunnlaget.

Småkraft AS eies av fem selskaper i Statkraftalliansen: Skagerak Energi, BKK, Trondheim Energiverk, Agder Energi og Statkraft SF.