BILIA EXPANDERAR I DANMARK

Bilia har i enlighet med de intentioner som tillkännagavs den 11 april i år, genomfört förhandlingarna med Scaniadams ägare och idag tecknat avtal om köp av samtliga aktier i Scaniadam A/S samt Selandia Motor Company A/S. Bolagen förvärvas per den 1 januari 2005.

Avtalet innefattar även en option att inom en 5-årsperiod förvärva Scaniadams fastighetsbestånd till ett pris som marginellt överstiger bokförda värden. I de fall optionen inte utnyttjas har Bilia förbundit sig att ingå hyresavtal som sträcker sig över en 10-årsperiod.

Förvärvet av Scaniadam ger Bilia möjlighet att dra nytta av stordriftsfördelar och öka effektiviteten i verksamheten, till gagn för både Scaniadams och Bilias kunder. I och med förvärvet blir Bilia Danmarks största återförsäljare av personbilar och tar ytterligare ett steg närmare sitt mål – att bli branschens bästa servicebolag.

Göteborg den 22 juni 2005

Bilia AB (publ)

För ytterligare information hänvisas till VD Jan Pettersson eller ekonomidirektör Gunnar Blomkvist, Bilia AB, telefon 031-709 55 00.

Bilia_June 22 2005_Swe.pdf