Bilia: RAPPORT FÖR FÖRSTA KVARTALET 2010

Första kvartalet

- Nettoomsättningen uppgick till 3.742 Mkr (3.040).

- Rörelseresultatet uppgick till 83 Mkr (-16) och marginalen till 2,2 procent (-0,5).

- Periodens resultat uppgick till 59 Mkr (-21) och resultat per aktie till 2,40 kronor

(-1,05).

- Kassaflödet efter nettoinvesteringar uppgick till 47 Mkr (346).

I en kommentar till första kvartalet säger Bilias VD Jan Pettersson:

”Vi levererade ett starkt resultat beroende på ökad försäljning av både bilar och service samt lägre relativa kostnader. Marknadssituationen har förbättrats rejält i Sverige och Norge. I slutet av perioden har även en viss uppgång märkts i Danmark. Vi har resurser och ambition att stärka vår position i en ökande marknad.”

(för tabell, se bif. fil)

Viktiga händelser under 2010

• Under året, till och med den 27 april, har 461.785 teckningsoptioner utnyttjats för teckning av nya aktier, vilket resulterat i en nyemission på 9 Mkr. Antalet utestående teckningsoptioner uppgick per den 28 april till 703.896 optioner.

Ytterligare information om ovanstående händelse och övrig pressinformation finns på www.bilia.com.

Första kvartalet 2010

Efterfrågan på nya bilar ökade under kvartalet jämfört med motsvarande period föregående år. Efterfrågan på service var något högre jämfört med föregående år.

Nettoomsättningen uppgick till 3.742 Mkr (3.040). För jämförbara verksamheter och justerat för valutakursförändringar ökade nettoomsätt-ningen med 562 Mkr eller med 19 procent. Ökningen är främst hänförlig till ökad försäljning av nya bilar.

Rörelseresultatet uppgick till 83 Mkr (-16). Jämförelsestörande poster ingick i föregående års resultat med -8 Mkr. Resultatförbättringen är främst hänförlig till ökad försäljning av bilar och till en högre marginal vid försäljning av begagnade bilar. Omsättning och resultat ökade även inom Serviceaffären. Kostnaderna ökade marginellt, men var i relation till nettoomsättningen 3,3 procentenheter lägre jämfört med föregående år.

Jämförelsestörande poster (se tabell på sidan 3) uppgick föregående år till -8 Mkr, varav omstruktureringskostnader -7 Mkr och tvister -1 Mkr.

Finansnettot uppgick till -5 Mkr (-11). Förbättringen är främst hänförlig till lägre nettolåneskuld. Resultatandel från det indirekta aktieinnehavet i Volvofinans Bank AB ingår med 5 Mkr (7).

Periodens skatt uppgick till -19 Mkr (6).

Periodens resultat uppgick till 59 Mkr (-21) och resultat per aktie till 2,40 kronor (-1,05). Valutakurs-förändringar påverkade resultatet marginellt.

Balansomslutningen minskade under kvartalet med 12 Mkr till 4.705 Mkr. Ökad försäljning av bilar har medfört en ökad kapitalbindning i varulager medan leasingfordon minskat.

Eget kapital ökade med 56 Mkr och uppgick till 1.481 Mkr. Soliditeten uppgick till 31 procent (25).

Investeringar och avyttringar uppgick netto till 15 Mkr (17). Ersättningsinvesteringar representera-de 4 Mkr (5), expansionsinvesteringar 4 Mkr (4), miljöinvesteringar 0 Mkr (0), investeringar i ny- och tillbyggnad fastigheter 3 Mkr (2) och finansiell leasing uppgick till 4 Mkr (6).

Kassaflödet efter nettoinvesteringar uppgick till 47 Mkr (346). Omsättningsökningen under kvartalet har resulterat i ökad rörelsekapitalbindning, vilket påverkade kassaflödet med -122 Mkr (212). Nettolåneskulden minskade under kvartalet med 55 Mkr till 159 Mkr.

Likviditeten var fortsatt stark under kvartalet. Vid utgången av mars månad redovisades ett valuta-mässigt tillgodohavande mot Nordea med netto 30 Mkr. Kreditlimiten hos Nordea uppgår till 500 Mkr.

Antalet anställda minskade under kvartalet med 55 personer och uppgick till 3.235 personer.

(För fullständig rapport, se bif. fil)

59460.pdf