PledPharma offentliggör prospekt avseende företrädesemission

Stockholm, 2011-05-26 10:57 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Styrelsen för PledPharma AB (publ) ("PledPharma") har upprättat ett prospekt avseende nyemission med företrädesrätt för befintliga aktieägare, vilket har godkänts och registrerats av Finansinspektionen.

Prospektet finns tillgängligt på http://www.pledpharma.se och http://www.penser.se. Prospektet kan även erhållas kostnadsfritt från PledPharma AB, Grev Turegatan 11c, 114 46 Stockholm, tel: 08-663 57 00, e-post info@pledpharma.se eller från Erik Penser Bankaktiebolag, Emissionsavdelningen, Box 7405, 103 91 Stockholm, telefon: 08-463 80 00, e-post: emission@penser.se.

Varje befintlig aktie i PledPharma berättigar till tre (3) teckningsrätter och fem (5) teckningsrätter ger rätt till teckning av en (1) ny aktie. Teckningskursen är 15,50 SEK per aktie vilket innebär att nyemissionen vid fullteckning kommer att tillföra PledPharma cirka 123 MSEK före emissionskostnader. Avstämningsdag hos Euroclear Sweden AB för erhållande av teckningsrätter är den 30 maj 2011. Teckningsperioden kommer att löpa under perioden 1 juni-17 juni 2011.

PledPharma har erhållit teckningsförbindelser och avsiktsförklaringar motsvarande cirka 76 procent av nyemissionen.

Erik Penser Bankaktiebolag är finansiell rådgivare till PledPharma i samband med nyemissionen.

För ytterligare information kontakta:

Jacques Näsström, VD PledPharma AB, tfn 073 713 09 79

Michaela Johansson, CFO PledPharma AB, tfn 070 926 17 75

Om PledPharma

PledPharma utvecklar terapier för två av våra vanligaste livshotande folksjukdomar. Genom att minska allvarliga biverkningar och förbättra livskvaliteten effektiviserar bolagets läkemedel behandling med etablerade terapier. Eftersom PledPharmas projekt utgår från en kliniskt väl etablerad substansklass fokuseras utvecklingsarbetet till kliniska studier. PledPharma har för närvarande två projekt i klinisk Fas II, ett vid behandling av tjock- ändtarmscancer och ett vid behandling av akut hjärtinfarkt. Båda produkterna har möjlighet att tillgodose ett mycket stort medicinskt behov och har också en stor marknadspotential. Aktien är noterad på marknadsplatsen First North under kortnamnet ”PLED” med Erik Penser Bankaktiebolag som Certified Adviser. För mer information, se http://www.pledpharma.se

Offentliggorande av prospekt PledPharma AB.pdf