ZetaDisplay: Delårsrapport januari - juni 2012

Förbättrat rörelseresultat och fortsatt ökning av licensintäkter

Sverige, 2012-08-23 08:50 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Andra kvartalet – april-juni 2012

• Omsättningen uppgick till 13,3 (14,7) MSEK
  • Rörelseresultatet uppgick till -0,8 (-0,9) MSEK
  • Resultat per aktie uppgick till -0,10 (-0,09) SEK
  • Strategiskt partnerskap med Fujitsu

Första halvåret – januari-juni 2012

• Omsättningen uppgick till 25,4 (28,0) MSEK
  • Rörelseresultatet uppgick till -2,9 (-2,8) MSEK
  • Resultat per aktie uppgick till -0,29 (-0,30) SEK

Viktiga händelser efter periodens utgång

• ZetaDisplay tecknar avtal med ny kund i Finland

Kommentar från koncernchef Leif Liljebrunn
ZetaDisplays verksamhet fortsatte att utvecklas positivt under det andra kvartalet. Rörelseresultatet förbättrades både i förhållande till årets första kvartal och till motsvarande kvartal föregående år. Även omsättning och resultat efter skatt ökade jämfört med första kvartalet, men var något lägre än under motsvarande kvartal föregående år.

En viktig orsak till den positiva utvecklingen är att bolagets licensintäkter har fortsatt att öka. Under den senaste 12-månadersperioden ökade således licensintäkterna med 54 %. Det är helt i linje med våra förväntningar om att en växande installerad bas medför ökade löpande intäkter och påverkar företagets break-even positivt. Detta blir följden av att en större installerad bas skapar förutsättningar för ZetaDisplay att även leverera våra tjänster för innehållsproduktion, broadcasting, studiodrift, övervakning, kundanpassningar, service och underhåll. Som en följd av denna utveckling ökade bruttomarginalen under kvartalet från 53 % till 59 %. Sammantaget för första halvåret ökade bruttomarginalen från 49 % till 59 %. Marginalen kan variera mellan enstaka kvartal beroende på mixen av produkter och tjänster, men den långsiktiga trenden är positiv.

Jag har tidigare lyft fram utmaningen som innebär att detalj- och servicehandeln behöver kommunicera med sina kunder i flera kanaler – Multi Channel Communication. Utvecklingen skapar ett växande behov för vårt erbjudande inom digital butikskommunikation och en ökad efterfrågan på vår kompetens. Mot denna bakgrund har ZetaDisplays kundtillströmning fortsatt att öka samtidigt som vi har vidareutvecklat vårt erbjudande för att möta växande och nya behov på marknaden.

Som ett led i vårt strategiska arbete med att ytterligare stärka ZetaDisplay som långsiktig leverantör till större kunder har vi under kvartalet inlett partnerskap med Fujitsu. Fujitsu är det ledande japanska företaget för lösningar inom IT och kommunikation och världens tredje största IT-tjänsteföretag med verksamhet i över 100 länder. Samarbetet med Fujitsu stärker våra möjligheter att arbeta med både befintliga och nya kunder på en global marknad.

Vid frågor kontakta:

ZetaDisplay AB (publ)
CEO Leif Liljebrunn
E-mail: leif.liljebrunn@zetadisplay.com

ZetaDisplay i korthet

ZetaDisplay är en ledande leverantör av Digital Signage till större kedjor inom detaljhandels- och servicebranschen på den nordiska marknaden. Bolaget har en nära koppling till forskning på området och kan påvisa märkbart ökad försäljning och nöjdare konsumenter. Bolaget befinner sig i en expansiv fas.

ZetaDisplay erbjuder en komplett medieplattform för Digital Signage som omfattar mjukvara, tjänster samt digitala system. Bolagets medieplattform möjliggör för kunderna att enkelt producera budskap samt säkerställa att en stor mängd kommunikation visas på rätt bildskärmar vid rätt tillfälle. Medieplattformen driftas och övervakas centralt av bolaget. Distributionen av media och spellistor till bildskärmar i butiker och serviceställen är internetbaserad. Styrning och kontroll av kommunikationen hanteras av såväl bolaget som kunder genom webbaserade gränssnitt som nås i molnet via Internet. Bolaget utför medieproduktion samt tillhandahåller mallverktyg som möjliggör för kunden att själv skapa innehåll. I helhetslösningen ingår även analys, rådgivning och projektledning, samt att ombesörja installation av digitala bildskärmar och kommunikationsutrustning på plats hos kund.

Bolagets medieplattform används inom en rad branscher, bland annat bygg-, elektronik-, sport-, konfektions- och dagligvaruhandeln, samt bank, restaurang och annan servicehandel. Exempel på kunder är ICA, Euromaster, Alko, Volkswagen, Shell, KotiPizza, Carlsberg, Team Sportia, SJ, Panasonic, Bilia mfl.

ZetaDisplay har närmare 40 anställda. Huvudkontoret finns i Malmö och dotterbolag i Danmark, Norge och Finland. Aktien handlas från och med 4 april 2011 på NASDAQ OMX First North Premier, med kortnamnet ZETA.

Certified Adviser och likviditetsgarant är Erik Penser Bankaktiebolag.

Mer information finns på http://www.zetadisplay.se.