SIEVI CAPITAL OYJ JOHDON OSAVUOTINEN SELVITYS 29.4.2014 KLO 16:00

SIEVI CAPITAL OYJ:N JOHDON OSAVUOTINEN SELVITYS 1.1. – 31.3.2014

Tammi – maaliskuu

- Voitto katsauskaudella oli -0,2 (0,0) milj. euroa.

- Tulos / osake oli 0,0 (0,0) euroa.

- Substanssiarvo maaliskuun lopussa oli 1,56 (1,62) euroa osakkeelta. 12 kuukauden pääoman palautuksella (0,06) oikaistu substanssin osakeohtainen arvonmuutos oli 0,0%.

Suluissa esitetyt luvut ovat edellisen vuoden vastaavan ajanjakson tietoja.

Sievi Capital Oyj ei ole antanut tulosohjeistusta vuodelle 2014. Johdon osavuotisen katsauksen luvut ovat tilintarkastamattomia.

Sievi Capital Oyj:n sijoitukset voidaan jakaa strategisiin pääomasijoituksiin ja finanssisijoituksiin. Katsauskaudella ei tehty uusia strategisia pääomasijoituksia. Finanssisijoitukset koostuvat enimmäkseen velkakirjoista, rahastoista ja sijoitusstruktuureista. Finanssijoitusten arvo kehittyi odotusten mukaisesti ja muutokset katsauskauden substanssiarvossa johtuvat pääsääntöisesti finanssisijoitusten arvon muutoksista.

Sievi Capital Oyj:n toimitusjohtaja Harri Takanen:

”Vuoden 2014 ensimmäisen vuosineljänneksen aikana ei tehty uusia pääomasijoituksia ja sijoitukset säilyivät muuttumattomina. Finanssisijoitusten osalta edettiin likvidimpiin ja vähäriskisimpiin sijoituksiin. iLoq Oy, josta Sievi Capital Oy omistaa 23,2 %:a, ylitti hieman budjetoimansa liikevaihdon ja ensimmäisen vuosineljänneksen tilintarkastamattoman tuloslaskelman liiketulos oli positiivinen. IonPhasE Oy:n, josta Sievi Capital Oy omistaa 35,8 %:a, liikevaihto on edelleen ensimmäisen vuosineljänneksen aikana jatkanut kasvua. IonPhasE Oy on sellaisessa kehitysvaiheessa, jossa edelleen tarvitaan lisärahoitusta. Vuoden 2013 aikana Sievi Capital Oyj rahoitti IonPhasE Oy:tä vaihtovelkakirjoilla 0,7 miljoonaa euroa.

Katsauskauden jälkeen 7.4.2014 Jussi Capital Oy hankki omistukseensa 28.500.829 kappaletta Sievi Capital Oyj:n osaketta, joka vastasi 50,07 prosenttia kaikista Sievi Capital Oyj:n osakkeista ja äänistä. Tämän seurauksena Jussi Capitalille syntyi AML 11 luvun 19 §:n mukainen velvollisuus tehdä julkinen ostotarjous lopuista Sievi Capitalin osakkeista. Lisäksi 9.4.2014 Jussi Capital Oy on ilmoittanut että Jussi Capital Oy:n omistusosuus tulee sen saamien sitoumuksien mukaisesti ylittämään 2/3 Sievi Capital Oyj:n osakkeiden kokonaismäärästä ja äänimäärästä. Jussi Capital Oy on kertonut tavoitteenaan olevan Sievi Capital Oyj:n pörssilistauksen päättämisen ja yhtiön toiminnan jatkamisen pörssin ulkopuolella.

Sievi Capital Oyj:n hallitus tulee riippumattomien jäsenten valmistelusta suorittamaan kokonaisarvioinnin ja antamaan arvopaperimarkkinalain 11 luvun 13 §:n mukaisen lausunnon ostotarjouksesta viimeistään 5 pankkipäivää ennen tarjousajan päättymistä.”

SUBSTANSSIARVO

Sievi Capital Oyj:n osakekohtainen substanssiarvo oli 1,56 euroa maaliskuun 2014 lopussa eli muutos vuoden alusta on 1,4 %. Substanssilaskelma julkaistaan vuosineljänneksittäin. Substanssilaskelmassa käytetty osakkeiden lukumäärä on 57 730 439 kpl.

Substanssilaskelman laskentaperusteissa julkisesti noteeratut arvopaperit, sijoitusrahastot ja johdannaiset on arvostettu viimeiseen kaupantekokurssiin. Osakkuusyhtiö Kitron ASA:n ja kohdeyhtiöiden Apetit Oyj:n sekä Efore Oyj:n kohdalla hintana on kuitenkin käytetty arvostuspäivää edeltävän viiden päivän kaupankäyntimäärillä painotettua keskiarvoa. Muutoin, mikäli kaupantekokurssia ei ole ollut saatavilla, on käytetty ostonoteerausta tai liikeeseenlaskijan vahvistamaa arvoa.

Noteeraamattomat osakkeet ja osuudet on arvostettu käypään arvoon käyttäen laskennallisia arvonmääritysmenetelmiä.

OSAKKUUSYHTIÖT

iLoq Oy:n liikevaihto on jatkanut positiivista kehitystään ja ensimmäisen vuosineljänneksen budjetoitu liikevaihto ylittyi hieman. Yhtiön tulos oli jokaiselta raportointikuukaudelta positiivinen. Yhtiön johto ennustaa liikevaihdon nopean kasvun jatkuvan edelleen tilikaudella 2014.
www.iloq.fi

Panphonics Oy:n tehostamisohjelma on saatettu päätökseen ja operatiivinen kustannustaso on sopeutettu vastaamaan vallitsevaa kysyntää. Panphonicsiin ei kohdistu välittömiä rahoitustarpeita.
www.panphonics.com

IonPhasE Oy:n kasvunäkymät kemian ja elektroniikkateollisuuden pakkaussovelluksissa ovat hyvät, joskin asiakassopimukset näiden alojen johtavien toimijoiden kanssa etenevät edelleen hitaasti.
www.ionphase.fi

Norjalainen osakkuusyhtiö, Kitron ASA, arvioi näkymiään 23.4.2014 julkaistussa osavuosikatsauksessa.
www.kitron.com

KATSAUSKAUDEN JÄLKEEN 8.4.2013 PIDETYN VARSINAISEN YHTIÖKOKOUKSEN PÄÄTÖKSET JA HALLITUKSEN VALTUUDET

Sievi Capital Oyj:n varsinainen yhtiökokous on 8.4.2014 pitämässään kokouksessa vahvistanut vuoden 2013 tilinpäätöksen sekä myöntänyt tili- ja vastuuvapauden hallitukselle ja toimitusjohtajalle.

Osinkoa päätettiin jakaa hallituksen esityksen mukaisesti yhteensä 0,05 euroa kutakin osaketta kohden. Osingonmaksun täsmäytyspäivä oli 11.4.2014 ja osingon maksupäivä oli 23.4.2014.

Hallituksen jäsenten lukumääräksi päätettiin kolme varsinaista jäsentä. Hallituksen jäseniksi valittiin edelleen Asa-Matti Lyytinen ja Jonna Tolonen sekä uutena jäsenenä Seppo Laine ja varajäseneksi Jorma J. Takanen. Yhtiökokous vahvisti hallituksen puheenjohtajan palkkioksi 1.500 euroa/kk ja hallituksen jäsenen palkkioksi 1.000 euroa/kk.

Tilintarkastajalle maksetaan palkkio tilintarkastajan kohtuullisen laskun mukaan. Yhtiön tilintarkastajana toimii KHT-yhteisö KPMG Oy Ab, päävastuullisena tilintarkastajana KHT Antti Kääriäinen. Tilintarkastaja on valittu tehtävään toistaiseksi.

Yhtiökokouksen jälkeen pitämässään kokouksessa hallitus valitsi puheenjohtajaksi Asa-Matti Lyytisen.

Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään omien osakkeiden hankkimisesta voitonjakoon käytettävissä olevilla varoilla hallituksen esityksen mukaan. Hankittavien osakkeiden lukumäärä voi olla enintään 3.000.000 osaketta. Omat osakkeet hankitaan yhtiön vapaalla omalla pääomalla, jolloin hankinnat alentavat yhtiön jakokelpoista pääomaa. Osakkeet hankitaan muussa kuin osakkeenomistajien omistusten mukaisessa suhteessa. Hankinta toteutetaan NASDAQ OMX Helsinki Oy:n järjestämän julkisen kaupankäynnin välityksellä. Osakkeet hankitaan niille julkisessa kaupankäynnissä muodostuneeseen hankintahetken käypään arvoon. Valtuutus kumoaa 18.4.2013 yhtiökokouksen antaman valtuutuksen päättää omien osakkeiden hankkimisesta. Valtuutus on voimassa 18 kuukautta sen myöntämisestä.

Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään optio-oikeuksien antamisesta yhtiön ja sen tytäryhtiöiden eräille avainhenkilöille. Optio-oikeuksien määrä on yhteensä enintään 300.000 kappaletta ja ne oikeuttavat merkitsemään yhteensä enintään 300.000 yhtiön uutta tai sen hallussa olevaa osaketta. Optio-oikeuksilla merkittävän osakkeen merkintähinta perustuu yhtiön osakkeen vaihdolla painotettuun keskikurssiin NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä maaliskuussa 2014, 2015 ja 2016. Optio-oikeuksilla merkittävien osakkeiden merkintäaika optio-oikeudella 2014A on 1.5.2017 – 30.4.2019, optio-oikeudella 2014B 1.5.2018 – 30.4.2020 ja optio-oikeudella 2014C 1.5.2019 – 30.4.2021. Merkintäajan alkaminen edellyttää hallituksen vuosittain määrittämien tuotannollisten tai taloudellisten tavoitteiden täyttymistä. Optio-ohjelman ehdot ovat kokonaisuudessa nähtävillä yhtiön verkkosivuilla.

TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT

Sievi Capital Oyj:n sijoitusten käypien arvojen luotettava ennakointi on epävarmaa ja suurelta osin riippuvainen markkinoiden yleisestä kehityksestä sekä myös muista yhtiön vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevista tekijöistä. Tästä johtuen Sievi Capital Oyj ei anna arviota sijoitusportfolionsa tulevasta arvonkehityksestä.

SIEVI CAPITAL OYJ

Harri Takanen

Lisätiedot:

Toimitusjohtaja Harri Takanen

NASDAQ OMX, Helsinki

www.sievicapital.com

Sievi Capital Oyj on sijoitusyhtiö, jonka tavoitteena on hallinnoida yhtiön varoja tehokkaasti ja tuottavasti riskejä hajauttamalla ja etsimällä näillä toimenpiteillä uusia kasvumahdollisuuksia.

Sievi Capital Oyj:n osakkuusyhtiöt:

Kitron ASA (KIT) (Sievi Capital Oyj:n omistusosuus 33,0%) on norjalainen pörssinoteerattu sopimusvalmistaja, joka toimii viidellä eri asiakassegmentillä, joita ovat meri- ja öljyteollisuus, perusteollisuus, puolustusvälineteollisuus, sairaala- ja terveydenhuoltolaiteteollisuus sekä data- ja telekommunikaatioteollisuus. Kitronilla on tehtaita ja tuotantoa Norjan ohella Ruotsissa, Liettuassa, Saksassa, Kiinassa ja Yhdysvalloissa.
www.kitron.com

iLOQ Oy (Sievi Capital Oyj:n omistusosuus 23,2%) kehittää, valmistaa ja markkinoi innovatiivisia, patentoituja, korkean turvallisuustason elektronisia ja paristovapaita lukitusratkaisuja, jotka yhdistävät nykyaikaisen mekatroniikan sekä tietoliikenne- ja ohjelmistoteknologian. iLOQ S10-tuoteryhmän asiakaslisäarvo on todistettu hyväksi ja yhtiö on saavuttanut merkittävän markkina-aseman Pohjoismaissa sekä positiivisen vastaanoton Keski-Euroopassa. Markkinointi Keski-Euroopan markkinoille kehitetyllä DIN-standardin mukaisella lukkosylinteriratkaisulla on käynnistetty Saksassa ja Alankomaissa.
www.iloq.com

IonPhasE Oy (Sievi Capital Oyj:n omistusosuus 35,8%) kehittää ja valmistaa korkealuokkaisia puolijohtavia polymeerejä, jotka auttavat hallitsemaan muovituotteiden staattista pintasähköisyyttä. IonPhasE:n tuotteita hyödynnetään eri teollisuuden aloilla kuten kemian-, auto- ja tietoliikenneteollisuudessa sekä kuluttajaelektroniikassa. Patentoituun omaan teknologiaan perustuen IonPhasE valmistaa IonPhasE IPE-polymeerejä.
www.ionphase.fi

Panphonics Oy (Sievi Capital Oyj:n omistusosuus 40,0%) on johtava suuntaavaan ääniteknologiaan perustuvien tuotteiden valmistaja. Panphonics valmistaa omaan patentoituun suuntaavan äänentoiston teknologiaan perustuvia ratkaisuja akustisesti vaativiin sovellutuksiin. Yhtiön SoundShower -kaiutinratkaisuja käytetään mm. pankeissa, kauppapaikkakohtaisissa mainosjärjestelmissä, informaatiokioskeissa ja toimistoissa. Lisäksi Panphonics on tasoääniteknologian komponenttivalmistaja. www.panphonics.com

Osakkuusyhtiöiden ohella Sievi Capital Oyj:n omistusosuus Apetit Oyj:stä on 10,2% ja Efore Oyj:stä 19,5%. Apetit Oyj on elintarviketeollisuusyhtiö, jonka osakkeet on listattu NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. Konsernin liiketoiminta-alueita ovat pakasteliiketoiminta, kalaliiketoiminta sekä vilja- ja öljykasvi-liiketoiminta. Apetit Oyj toimii pohjoisen Itämeren alueella.
www.apetitgroup.fi

Efore Oyj on vaativia tehoelektroniikkatuotteita kehittävä ja valmistava kansainvälinen yhtiö, jonka osakkeet on listattu NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. Yhtiön tuotekehitys- ja markkinointiyksiköitä on Suomen lisäksi Kiinassa ja Ruotsissa. Yrityksen tuotantoyksikkö sijaitsee Kiinassa.
www.efore.fi

Ei julkistettavaksi tai levitettäväksi, suoraan tai epäsuorasti, missään maassa, missä levittäminen tai julkistaminen olisi lainvastaista. Ennakkonäkemykset: Tietyt toteamukset tässä pörssitiedotteessa ovat ennakkonäkemyksiä, joihin sisältyy tunnettuja ja tuntemattomia riskejä, epävarmuustekijöitä ja muita tekijöitä, jotka saattavat aiheuttaa sen, että Sievi Capital Oyj:n toteutuvat tulokset, suoritukset tai saavutukset poikkeavat olennaisesti niistä tulevaisuuden tuloksista, suorituksista tai saavutuksista, jotka on kerrottu tai joihin on viitattu tällaisissa ennakkonäkemyksissä. Tähän pörssitiedotteeseen sisältyvät ennakkonäkemykset voivat sisältää sellaisia sanoja kuin ”saattaa”, ”tulee”, ”odotetaan”, ”ennakoidaan”, ”suunnitellaan”, ”uskotaan”, tai muuta vastaavaa terminologiaa. Uusia riskitekijöitä voi syntyä ajoittain, eikä yhtiön johdolla ole mahdollisuutta ennakoida kaikkia noita riskitekijöitä tai sitä, miten nämä tekijät voivat vaikuttaa Sievi Capital Oyj:n toteutuvan tuloksen, suoritusten ja saavutusten olennaiseen poikkeamiseen ennakkonäkemyksissä mainituista. Nämä riskitekijät ja epävarmuustekijät huomioon ottaen sijoittajien ei tulisi liikaa luottaa ennakkonäkemyksiin toteutuvien tulosten ennakointina. Tässä pörssitiedotteessa ilmaistut ennakkonäkemykset ovat ajankohtaisia ainoastaan tässä pörssitiedotteessa mainittuna päivänä. Ei ole odotettavissa, että tällaista tietoa päivitettäisiin, täydennettäisiin tai tarkistettaisiin kaikissa tilanteissa, muutoin kuin lain tai säännösten niin edellyttäessä, uuden informaation, muuttuvien olosuhteiden tai tulevaisuuden tapahtumien pohjalta tai muissa tilanteissa.