SIS LIVE har valt Net Insight för TV-sändningar av Premier League-matcher

Medietransportlösning installerad på engelska fotbollsarenor

LAS VEGAS - NAB 2015 monter SU4321 - Net Insight, en ledande leverantör av effektiva och skalbara transportlösningar för media-, TV- och IP-nät, meddelar idag att bolagets medietransportlösning används av SIS LIVE, en av de Storbritanniens ledande nätoperatörer, för att transportera direktsänd video från fotbollsmatcher i engelska Premier League till deras mediehub MediaCityUK för vidare bearbetning.

TV-bolag vill idag transportera direktsänd sport via medienät med allt högre kvalitet och de ställs inför allt större utmaningar att göra det på ett effektivt sätt, både vad gäller tid och kostnader. SIS LIVE hade utöver detta, dels behov av att kunna byta ut och ändra medietjänster på ett flexibelt sätt och dels behov av bättre nätövervakning. Företagets NOC (Network Operations Centre) behövde dessa funktioner för att säkerställa att SIS LIVE hanterar nätproblem på ett effektivt sätt.

SIS LIVE har, för att möta dessa utmaningar och uppnå större effektivitet, placerat ut Net Insights Nimbra 600-serie på alla fotbollsarenor där engelska Premier League-matcher spelas och skickar JPEG2000-komprimerade direktsändningar över en 1G-länk. Nimbra används för att transportera TV-signaler från alla fotbollsarenor till SIS LIVEs mediehub över ett dedikerat IP-nät för aggregering, vilket gör det möjligt att redigera direktsändningar och skapa TV i både SD- och HD-format. SIS LIVE använder också Net Insights Touch&Switch-lösning, där de på ett enkelt och intuitivt sätt kan hantera olika tjänster med hjälp av en touch-skärm eller PC-applikation.

"Vi tittade på ett antal olika alternativa lösningar men inget kunde jämföras med Net Insights erbjudande. Vi behövde en lösning som inte bara erbjöd bra överblick över hela nätet utan på varje enskild tjänst, med möjlighet att byta från den ena till den andra, så Net Insights Nimbra var det självklara valet baserat på dess tjänstefokuserade egenskaper, användbarhet och enkla hantering", säger Dave Gill, head of solutions på SIS LIVE. "Vi utnyttjar också bandbredden mycket effektivt via Net Insights lösning Touch&Switch, som gör att vi kan slå av och på tjänster vid behov. Både vi och våra kunder är mycket nöjda med kvaliteten och att snabbt kunna skifta tjänster, liksom den förbättrade överblicken och hanteringen av nätet."

"Vi är medvetna om de förändrade krav som ställs på nätoperatörer och TV-bolag för att kunna transportera direktsänd TV i en mängd nya format, med hög tjänstekvalitet (QoS) och att samtidigt göra det på ett lönsamt sätt. Vår affär med SIS LIVE visar återigen vår styrka i att leverera rätt lösningar som tydligt passar och överträffar våra kunders behov", säger Fredrik Tumegård, vd på Net Insight.

Net Insight vann SIS LIVE-projektet i november 2014 och de flesta arenorna var uppkopplade på medienätet inom en treveckorsperiod och var i drift inom ett par dagar efter installation.

Välkommen till Net Insights monter (SU4321) på NAB för att se Net Insights lösningar.

För mer information, kontakta:
Fredrik Tumegård, VD på Net Insight AB, +46 8 685 04 00, fredrik.tumegard@netinsight.net

Om Net Insight

Net Insight erbjuder världens mest effektiva och skalbara transportlösning för medianät, digitalt marksänd TV och IPTV/kabelTVnät.

Net Insights produkter garanterar fullständig tjänstekvalitet (100% QoS) och tre gånger mer effektivt utnyttjande av bandbredden i konvergerade transportnät. Net Insights plattform NimbraTM levererar video, tal och data med 50 procent lägre driftskostnader och ökar kundens konkurrenskraft för existerande och nya intäktsgenererande TV- och videotjänster.

Fler än 200 kunder levererar affärskritiska mediatjänster med Net Insights produkter i över 60 länder. Net Insight är noterat på NASDAQ OMX, Stockholm.

För mer information, se www.netinsight.net

Om SIS LIVE

För mer information, se www.sislive.tv

SIS LIVE har valt Net Insight för TV-sändningar av Premier League