ZetaDisplay: Uppdragsanalys från Aktiespararna – Starkt år för ZetaDisplay

Sverige, 2016-02-25 14:44 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Nedan är ett utdrag ur Aktiespararnas Analysguiden, för hela analysen se länk nedan.

Rekommendation: Köp

Riktkurs: 8,9 kronor

Starkt år för ZetaDisplay

Under 2015 levererade ZetaDisplay både stark tillväxt och goda marginaler. Förväntningarna på fortsatt god tillväxt under 2016 är höga och ytterligare förvärv under året kan inte uteslutas.

ZetaDisplay är en helhetsleverantör inom digital signage, på svenska digital skyltning. Bolaget fokuserar på butikskommunikation främst inom detalj- och servicehandeln. I helhetserbjudandet ingår rådgivningstjänster, projektledning, medieplattform samt programvara och andra löpande tjänster som innehållsproduktion, service och support. Marginalerna ligger främst i tjänsterelaterade erbjudanden och tillhandahåller tillhörande teknik för att maximera helhetserbjudandets kundnytta.

Inkluderat förvärvet av finländska Marketmedia uppgick tillväxten för helåret 2015 till cirka 77 procent. Helårets EBITDA-marginal landade på cirka nio procent vilket kan jämföras med motsvarande siffra för 2014 som var endast en procent. Under det fjärde kvartalet fortsatte produktmixen att förskjutas mot leveranser med högre kostnader för handelsvaror. EBITDA-marginalen var därför lägre jämför med 2014. Detta är dock en naturlig effekt av tillväxt. Under perioden fick bolaget bland annat ytterligare beställningar från aktörer inom den viktiga spelbranschen till ett värde om elva miljoner kronor.

Vi har höga förväntningar på fortsatt tillväxt även under 2016 och gör bedömningen att rörelse-marginalerna kommer ligga kvar kring befintliga nivåer. Samtidigt utesluter vi inte möjligheten att bolaget genomför ytterligare förvärv, som en del av tillväxtstrategin. Vi behåller vår köprekommendation och riktkurs 8,9 kronor per aktie.

Hela analysen bifogas i detta pressmeddelande och kan även laddas ner på http://www.aktiespararna.se/analysguiden/Hitta-Bolag/IT/ZetaDisplay/Analyser/2016/starkt-ar-for-ZetaDisplay/

Vid frågor kontakta:

ZetaDisplay AB (publ)
CEO Leif Liljebrunn
leif.liljebrunn@zetadisplay.com

Om ZetaDisplay

ZetaDisplay är en ledande leverantör av Digital Signage till större kedjor inom detaljhandels- och servicebranschen på den europeiska marknaden. Huvudkontoret finns i Sverige och försäljningskontor finns i Danmark, Norge, Finland, Estland och Holland. Aktien handlas sedan april 2011 på NASDAQ OMX First North Premier, med kortnamnet ZETA. Certified Adviser är Erik Penser Bankaktiebolag. Mer information finns på http://www.zetadisplay.com

Om Digital Signage och multikanalkommunikation

ZetaDisplay definierar Digital Signage som system för reklam, profilering och butikskommunikation som förmedlar ljud, bild och film i anslutning till butik och i offentlig miljö. Ett svenskt namn för Digital Signage är digital butikskommunikation. Lösningar baserade på digitala bildskärmar är en stor del av marknaden, men utvecklingen går mot att utnyttja fler digitala kanaler för att kommunicera kunderbjudanden och annan information. Det handlar om lösningar, som integreras med sociala medier och webbplatser, och appar för smarta mobiltelefoner och surfplattor vilka skapar interaktivitet med kunden. Utvecklingen går också mot att integrera lösningar med butikskedjans kassasystem för automatisk prisuppdatering och automatiskt byte av budskap på de digitala bildskärmarna.

Analysguiden ZetaDisplay 2016-02-25.pdf