Arcoma AB : Svag inledning på 2016

• EBITDA (rörelseresultat före avskrivningar) minskade till -4 555 (3 785) kSEK
  • Resultat efter skatt -7 801 (701) kSEK
  • Resultat per aktie -0,75 (0,10) SEK,
    resultat per aktie innan utspädning -1,10 SEK (0,10 SEK)

VIKTIGA HÄNDELSER
Arcoma erhöll större order till Iran Arcoma har erhöll en större order för röntgensystem till Iran. Ordern gällde 5 st av Arcomas halv-automatiska och mest flexibla system Intuition och är värd ca 2,5 MSEK. Systemen levererades i början av andra kvartalet.

Genombrottsorder till Singapore Arcoma vann tillsammans med sin lokala distributör och Canon en genombrottsorder till Singapore.
Ett av Singapores mest välrenommerade akademiska sjukhus, National University Hospital, har valt Arcomas mest avancerade system Precision till sin radiologiavdelning. Systemet är Arcomas första i Singapore.

EFTER KVARTALET
Arcoma organiserar om verksamheten och kostnadseffektiviserar Arcoma meddelar att man organiserar om verksamheten i Växjö för att sänka kostnaderna och anpassa verksamheten efter en minskad OEM försäljning. Samtidigt meddelar man att försäljningen av egna röntgensystem och patientpositioneringsbord ökar, dock inte i samma takt som OEM försäljningen minskar.

Mikael Högberg blir ny VD och koncernchef Jonas Salomonson väljer att lämna bolaget och efterträds av Mikael Högberg som ny VD och koncernchef från och med 1 juli.

VD-KOMMENTAR
Försäljningen under det första kvartalet uppgick till 18,7 MSEK (37,6), 50% lägre än under motsvarande period 2015. Minskningen beror huvudsakligen på en försämring av försäljningen till OEM-kunder och på att första kvartalet föregående år var mycket starkt. Vår bedömning är dock att försäljningen under nästkommande kvartal kommer att överstiga Q2 2015. Arcoma har, i likhet med flera medicintekniska bolag som säljer kapitalutrustning, stora variationer i orderingång och försäljning mellan kvartalen. Resultatet på EBITDA nivå för det första kvartalet minskade till -4 555 kSEK (3 785 kSEK) främst drivet av den lägre försäljningen.

Arcoma upplever en positiv utveckling inom både försäljningen av röntgensystem till distributörer och försäljningen av våra fristående patientpositioneringsbord. Bolaget har under första kvartalet fortsatt att knyta till sig distributörer på nya marknader för våra produkter integrerade med både Canons bildsystem och för Arcomas egna kompletta röntgensystem. Under årets första kvartal har bolaget vunnit ytterligare en upphandling på National University Hospital i Singapore och även sålt ett första referenssystem till ett stort sjukhus i Thailand samt till en klinik i Ryssland. Under 2016 kommer Arcoma att arbeta med att fortsätta sin geografiska expansion och utöka antalet distributörer, främst i Asien och Europa. Fokus kommer att ligga på produkter som säljs under eget varumärke och vår produktutveckling kommer att ytterligare stärka bolagets produktportfölj.

Bolaget har tidigare kommunicerat att försäljningen mot OEM-kunder över tid kommer att koncentreras till färre partners. Detta är kopplat till produktlivscykler som går mot sina slut på äldre produkter. Arcoma är för närvarande inne i en kund- och generationsväxling på OEM-sidan vilken för bolaget är svår att styra. Den snabba utvecklingen i branchen de senaste åren har medfört att produktlivscykeln för vissa äldre produkter har visat sig vara kortare än vår tidigare bedömning. Försäljningen av nyutvecklade OEM-produkter har samtidigt inte fått fart så snabbt som bolaget förväntade sig men vi ser tecken på att denna nu börjar ta fart. Vi bedömer därför att OEM-försäljningen kommer att öka under andra halvåret 2016. Avväxlingen av produkter bedöms över tid komma att förbättra bruttomarginalen inom OEM-segmentet.

Förändringen i kund- och produktmix möjliggör samtidigt för Arcoma att kraftigt reducera fasta kostnader och bolaget meddelade nyligen i ett pressmeddelande att en omorgansiation har inletts och att antalet anställda inom bolagets verksamhet i Växjö kommer att minskas. Förändringen i organisation och kostnadsbas beräknas få full effekt under början av fjärde kvartalet och leda till en årlig kostnadsbesparing om ca 9 MSEK. Den sänkta kostnadsnivån i kombination med en förväntad gynnsam utveckling av produktmixen skapar goda förutsättningar för att Arcomas lönsamhet skall kunna stärkas under andra hälften av 2016.

Den 1 juli lämnar jag över stafettpinnen till Mikael Högberg som ny VD för Arcoma. Mikael tillträder med mångårig erfarenhet från flera ledande positioner inom Arcoma och har gedigen erfarenhet från röntgenbranchen.

Jag vill passa på att tacka Arcomas fantastiska organisation som med hårt arbete, förändringsvilja och lyhördhet för marknadens krav, genomför en genomgripande strategisk förändringsprocess. En förändring som innebär att Arcoma nu har tagit steget till att bli en leverantör av kompletta tekniskt avancerade röntgensystem med sälj- och marknadskapacitet att föra ut dessa på världsmarknaden under eget varumärke. Arcoma har en stark produktportfölj och en marknadsdriven organisation. Min bedömning är  att bolaget efter den pågående omorganisationen, utifrån en kraftigt sänkt fast kostnadsnivå,  har  goda förutsättningar att utvecklas mycket positivt.

Jonas Salomonson
VD, Arcoma AB (publ)