Fejler overtagelsestilbud risikerer Exiqon på kort sigt selskabets profitabilitet og planlægger en kapitalforhøjelse for at accelerere life science strategien.

Copenhagen, 2016-05-24 08:51 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Fondsbørsmeddelelse No. 13/2016

Til Nasdaq Copenhagen

Exiqon A/S (Nasdaq Copenhagen: “EXQ”) bekræftede i dag Bestyrelsens støtte til overtagelsestilbuddet fra QIAGEN N.V. om at købe alle udestående aktier i Exiqon A/S. Hvis ikke overtagelsestilbuddet accepteres senest d 6 juni 2016 i overensstemmelse med forlængelsen af tilbudsperioden planlægger Exiqon at fokusere sine aktiviteter.

I en kommentar udtalte Erik Walldén, bestyrelsesformand for Exiqon A/S:

“Hvis QIAGEN efter en forlængelse af tilbudsperioden er ude af stand til at fuldføre deres købstilbud, på trods af bestyrelsens enstemmige anbefaling af købstilbuddet, så har vi behov for en ny plan for Exiqons videre drift, der på længere sigt har potentiale til at skabe en større aktionærværdi end det nuværende købstilbud. Vores industri er yderst konsolideret og størrelse bliver mere og mere et konkurrenceparameter. For hurtigere at opnå den nødvendige størrelse må vi accelerere væksten. Vi planlægger derfor at fokusere vores ressourcer på life sciences med den konsekvens, at vores offentligt støttede aktiviteter inden for diagnostik må nedprioriteres. Ved ny finansiering forventer vi at kunne investere mere aggressivt på to områder; nemlig i nye patentbeskyttede produkter og i markedsføringen af vores nyligt lancerede XploreRNA platform. På kort sigt risikerer vi, at kompromittere den netop opnåede profitabilitet, men øgede investeringer er påkrævede for at opnå højere vækst. Højere vækst er kritisk nødvendigt, for at kunne skabe en forretning som kan stå på egne ben på lang sigt. ”

Exiqon planlægger at accelerere selskabets nuværende life science strategi på to områder; (i) øget investering i selskabets forskning og udvikling af nye produkter, hvilket inkluderer nye produkter til RNA sekvensering, (ii) øget investering i markedsføringen af XploreRNA™, der er en ny salgskanal udviklet af Exiqon, som har potentiale til at transformere industriens arbejdsgange ved at integrere RNA-sekvensanalyse med kundespecifikt design af produkter til resultatvalidering.

Yderlig kapital vil være påkrævet for at finansiere de planlagte investeringer, som skal accelerere selskabets vækst og opnå langsigtet og bæredygtig profitabilitet.

Som konsekvens af det strategiske fokus planlægger Exiqon af nedlægge det diagnostiske segment og nedskrive den associerede goodwill på DKK 49,4 million. Selskabets nuværende diagnostiske aktiviteter er finasieret ved fondsbevillinger, som snart vil ophøre og nye fondsbevillinger er blevet vanskeligere at opnå. Selskabet vil kun fortsætte udviklingen af det eller de mest lovende diagnostiske programmer og vil forsøge at markedsføre eventuelle succesfuldt udviklede produkter i tråd med hidtil praksis, hvor partnere vil deltage i godkendelses processen samt markedsføringen og salget af diagnostiske produkter. Exiqon er ikke et diagnostisk selskab. Når konklusionen på købstilbuddet forelægger vil selskabets finansielle forventninger til året blive opdateret for at afspejle nedskrivningen af goodwill og omkostninger forbundet med købstilbuddet fra QIAGEN N.V.

Exiqon planlægger at indkalde til en ekstraordinær generalforsamling efter den 6. juni 2016, for at opnå godkendelse fra selskabets aktionærer til at forhøje aktiekapitalen når aktiekursen er stabiliseret.

Erik Walldén, Bestyrelsesformand +46 70225 2270

Om Exiqon
Exiqon fremmer forskningen af hvor og hvornår gener er aktive. Med førsteklasses produkter og brugervenlige forretningsløsninger designet til at effektivisere vores kunders arbejdsgange giver vi forskere verden over de bedst mulige vilkår for deres arbejde. Exiqon har aktiviteter inden for to forretningsområder: Exiqon Life Sciences har etableret sig som den ledende leverandører af fleksible løsninger til analyse af genaktivitet. Universiteter, bioteknologiske og farmaceutiske virksomheder verden over anvender Exiqons forskningsprodukter til at gøre banebrydende opdagelser. Exiqon Diagnostics samarbejder med diagnostiske og farmaceutiske virksomheder om at udvikle nye molekylærdiagnostiske test, som kan hjælpe kræftbehandlende læger med at stille tidlige og præcise diagnoser og vælge den bedst mulige behandling til den enkelte patient. Exiqon er noteret på Nasdaq Copenhagen. Du kan få mere at vide om selskabet på www.exiqon.com

Fondsbørsmeddelelse_13_2016_opdatering _af_strategi.pdf