Vaisala tekee aineettomien oikeuksien 10,5 miljoonan euron arvonalentumiskirjauksen ja alentaa vuoden 2016 liiketulosennustetta sekä kaventaa liikevaihtoennustetta

Vaisala Oyj
7.10.2016 klo 9.15

Vaisalan odotettua hitaampi pääsy uusiutuvan energian markkinoille on heikentänyt Vaisalan Energy-liiketoimintaan tehtyjen investointien tuottoa. Tämän seurauksena Vaisala tekee aineettomien oikeuksien 10,5 miljoonan euron arvonalentumiskirjauksen Weather-liiketoiminta-alueen tulokseen vuoden 2016 kolmannella neljänneksellä. Aineettomat oikeudet ovat peräisin Second Wind Systems Inc.:n ja 3TIER Inc.:n yritysostoista vuonna 2013 ja ne liittyvät teknologiaan ja asiakassuhteisiin. Arvonalentumiskirjauksen jälkeen Energy-liiketoiminta-yksikön aineettomat oikeudet ja liikearvo ovat 0,0 euroa. Arvonalentumiskirjauksella ei ole rahavirtavaikutusta.

Tämän seurauksena Vaisala arvioi vuoden 2016 liiketuloksen (EBIT) olevan 18-28 miljoonaa euroa. Lisäksi Vaisala kaventaa liikevaihtoennustetta ja arvioi vuoden 2016 liikevaihdon olevan 310-330 miljoonaa euroa.

Uusiutuvan energian markkinoiden kehitys on jatkunut suotuisana, mutta Vaisalan energiapalvelujen kehitys ja markkinoillepääsy on ollut odotettua hitaampaa ja eräiden tuotteiden yleistyminen on johtanut markkinahintojen heikentymiseen. Tämän seurauksena Vaisala on päättänyt, että Energy-liiketoimintayksikkö keskittyy jatkossa liiketoimintoihin, joissa se kykenee paremmin erottautumaan kilpailijoistaan pitkällä aikavälillä. Jatkossa Energy-liiketoimintayksikkö tarjoaa alan johtavia uusiutuvan energian mittausjärjestelmiä sekä uusiutuvan energian resurssien arviointi- ja optimointipalveluja, joissa hyödynnetään kattavia tuuli- ja aurinkoresurssitietokantoja sekä vaativia mallinnusohjelmia.

Päivitetty vuoden 2016 taloudellinen ohjeistus
Vaisala arvioi vuoden 2016 liikevaihdon olevan 310-330 miljoonaa euroa. Vaisala arvioi liiketuloksen (EBIT) olevan 18-28 miljoonaa euroa.

Edellinen taloudellinen ohjeistus, 26.4.2016
Vaisala arvioi edelleen vuoden 2016 liikevaihdon olevan 305-335 miljoonaa euroa. Vaisala arvioi liiketuloksen (EBIT) olevan 25-35 miljoonaa euroa.

Vaisala julkaisee osavuosikatsauksen tammi-syyskuulta 2016 keskiviikkona 26.10.2016.

Kaarina Muurinen, talousjohtaja
gsm 040 577 5066
Vaisala Oyj

NASDAQ Helsinki