Net Insight ingår partnerskap med Ericsson för att erbjuda lösningar för mediekontribution till TV-branschen

Stockholm - Net Insight, ledande leverantör av transport och resursplanering inom TV och media, meddelar idag att ett strategiskt partnerskap ingåtts med Ericsson för att erbjuda TV-bolag ett brett utbud av videolösningar baserade på Net Insights och Ericssons produkter och tjänster för mediekontribution. En viktig aspekt av partnerskapet är att Net Insight kommer att kunna erbjuda högeffektiv videokodning, H.264 och HEVC, i sin Nimbra-portfölj.

H.264 och HEVC blir allt viktigare för transport av direktsänt premiuminnehåll över medienät med begränsad bandbreddskapacitet. Tack vare samarbetet med Ericsson kan Net Insight erbjuda en helhetslösning av mediekontribution till TV-marknaden som tillgodoser behoven både idag och i framtiden. Partnerskapet innebär att Ericssons H.264- och HEVC-lösningar kommer att integreras i Nimbra Vision för fullständig nätövervakning samt till ScheduALL® för orkestrering, arbetsflödesautomatisering och kundprovisionering.

"Genom att kombinera Net Insights Nimbra-portfölj med Ericssons videoportfölj kan vi gemensamt erbjuda helhetslösningar för programvarudefinierad, orkestrerad och kvalitetssäker mediehantering (och leverans) som uppfyller TV-bolagens framtida behov redan idag," säger Gall Le Garrec, Head of Global Channel Sales, Media Solutions på Ericsson.

"Med fullständig orkestrering och hantering via Nimbra Vision och ScheduALL kommer TV-bolagen att dra nytta av de världsledande operativa fördelar som Net Insight är kända för," säger Fredrik Tumegård, vd på Net Insight. "Tillsammans med Ericsson öppnar det upp för en stor potential kring mjukvaruhanterad medieproduktion. Automatisering och orkestrering av hela arbetsflöden som erbjuder verklig affärsnytta för TV-branschen."

För mer information, kontakta:
Fredrik Tumegård, VD på Net Insight AB, +46 8 685 04 00, fredrik.tumegard@netinsight.net

Om Net Insight

Net Insights vision är att möjliggöra en live och interaktiv TV-upplevelse för alla världen över. Vårt mål är att leda utvecklingen och möjliggöra en global mediemarknadsplats där live-innehåll kan delas och interaktion bland TV-publiken kan ske i realtid. Vi vill skapa medieupplevelser för framtiden, med fokus på innehåll.

Net Insight levererar produkter, mjukvara och tjänster för effektiv, högkvalitativ medietransport, tillsammans med effektiv resursplanering, som skapar en förbättrad TV-upplevelse. Net Insights erbjudande omfattar hela mediespektrat, från TV-kameror och TV-studior, ända fram till TV-konsumenter. Våra lösningar gynnar nätoperatörer och TV- och produktionsbolag genom att sänka den totala ägandekostnaden, förbättra deras arbetsflöden och ge dem möjlighet att hitta nya affärsmöjligheter.

Fler än 500 ledande kunder levererar affärskritiska medietjänster med Net Insights produkter i över 60 länder. Net Insight är noterat på Nasdaq Stockholm.

För mer information, se netinsight.net

Om Ericsson

För mer information, se www.ericsson.com

www.twitter.com/ericsson