Saniona AB: Valberedningen i Saniona föreslår nyval av två styrelseledamöter

22 december 2017

Saniona, ett ledande bioteknikbolag inom jonkanaler, meddelar idag att bolagets valberedning, bestående av Søren Skjærbæk, representerande Jørgen Drejer, John Haurum, representerande Thomas Feldthus, samt styrelsens ordförande Claus Braestrup, har föreslagit att J. Donald deBethizy och Anna Ljung väljs som nya styrelseledamöter och att J. Donald deBethizy väljs till ny styrelseordförande. Valberedningen har vidare föreslagit att ett optionsprogram ska införas för den föreslagna styrelseordföranden, J. Donald deBethizy. Bolagets aktieägare kommer att besluta om de föreslagna nomineringarna och optionsprogrammet vid en extra bolagsstämma som hålls den 19 januari 2018. Kallelse till den extra bolagsstämman kommer att ske genom separat pressmeddelande.

"I takt med att Saniona utvecklar sin robusta kliniska pipeline med kandidater avsedda för behandling av det centrala nervsystemet, autoimmuna och metabola sjukdomar, är det viktigt att vi ständigt utvecklar och utökar vår styrelse med kompetenta personer som framgångsrikt kan bistå med att vägleda bolaget i samband med senare utvecklingsprogram och potentiella kommersialiseringsmöjligheter" säger Claus Braestrup, Sanionas styrelseordförande. "Med Dr. J. Donald deBethizy som styrelseordförande ser jag en unik möjlighet att dra nytta av hans tidigare framgångsrika meriter inom bioteknik- och finansmarknaderna i USA, Skandinavien och Europa samt av hans djupa vetenskapliga utvecklingserfarenhet. Det har varit en ära att tjänstgöra som Anionas styrelseordförande sedan 2011 och därefter som Sanionas styrelseordförande sedan 2014. Jag är övertygad om att Dr. deBethizy kan leda Saniona till nästa nivå av klinisk och kommersiell framgång."

J. Donald deBethizy, född 1950, har mer än 30 års erfarenhet av forskning och utveckling samt finansiell, affärsmässig och operationell ledning inom biotech- och konsumentproduktbranscherna. Han är president för White City Consulting ApS och tjänstgör för närvarande i supervisory boards i Albumedix A/S, argenx N.V. (ARGX BR), Newron Pharmaceuticals SpA (NWRN.SWX), Noxxon Pharma NV (ALNOX.EN Paris) och Proterris, Inc.

Dr. deBethizy har tidigare varit president och VD för Santaris Pharma A/S till oktober 2014, när bolaget såldes till Roche. Mellan maj 2013 och november 2014 var han arbetande styrelseordförande i Contera Pharma ApS. Mellan 1997 och 2012 var Dr. deBethizy medgrundare och VD för Targacept, Inc., ett amerikanskt biotechbolag listat på NASDAQ. Han har tidigare varit styrelseledamot i Asceneuron SA, Biosource Inc., Enbiotix Inc., LigoCyte Pharmaceuticals Inc., Rigontec GmbH, Serendex Pharmaceuticals A/S och Targacept Inc.

Dr. deBethizy har haft adjungerade positioner vid Wake Forest University Babcock School of Management, Wake Forest University School of Medicine och Duke University. Han avslutade sitt postdoktorarbete vid Chemical Industry Institute of Toxicology. Han har en B.Sc. i biologi från University of Maryland samt en M.Sc. och en Ph.D. i toxikologi från Utah State University.

J. Donald deBethizy bedöms vara oberoende i förhållande till såväl bolaget och dess ledning som till större aktieägare. Don deBethizy äger inte några aktier i Saniona.

Valberedningen har vidare föreslagit att ett optionsprogram ska införas för den föreslagna styrelseordföranden, J. Donald deBethizy. Valberedningens förslag till optionsprogram för den föreslagna styrelseordföranden framgår av separat underlag till den extra bolagsstämman.

Dr. Bræstrup tillade, "Utöver förslaget att utse Dr. deBethizy som ny styrelseledamot har valberedningen även föreslagit nyval av Anna Ljung som styrelseledamot. Anna Ljung är en mycket begåvad entreprenör som kommer att bidra med viktiga erfarenheter inom områdena för finans- och affärsutveckling, erfarenheter som hon har erhållit från sina positioner inom Moberg Pharma, Athera Biotechnologies och Lipopeptide. Vi tror att hennes mångsidiga bakgrund inom både läkemedel och teknologilicensiering kommer att ge Saniona ett unikt perspektiv som kommer att bidra till företagets kärnutvecklingsstrategi och framtida partnerskapsmöjligheter."

Anna Ljung, född 1980, är CFO för Moberg Pharma AB där hon deltog i bolagets förberedelser för dess notering på OMX Small Cap-listan. Sedan 2012 har Anna Ljung även deltagit i flera verksamhetsförvärv och verksamhetsöverlåtelser. Anna Ljung har tidigare varit CFO för Athera Biotechnologies AB och Lipopeptide AB samt har arbetat som oberoende konsult inom området för teknologilicensiering.

Anna Ljung har en M.Sc. i nationalekonomi och företagsekonomi från Handelshögskolan i Stockholm.

Anna Ljung bedöms vara oberoende i förhållande till såväl bolaget och dess ledning som till större aktieägare. Anna Ljung äger inte några aktier i Saniona. Under förutsättning av att Anna Ljung väljs till styrelseledamot avser styrelsen att utse Anna Ljung till ordförande i revisionsutskottet.

Claus Braestrup avgår som styrelseordförande av personliga skäl men kommer att fortsätta som ordinarie styrelseledamot.

Kallelse till den extra bolagsstämman den 19 januari 2018 kommer att ske genom separat pressmeddelande och kallelsen kommer även att hållas tillgänglig på bolagets hemsida.

För mer information, vänligen kontakta:

Søren Skjærbæk, Valberedningens ordförande, Mobil: +45 2622 3464, ss@saxoadvokater.dk

Thomas Feldthus, vVD och CFO, Saniona, Mobil: +45 2210 9957, E-mail: tf@saniona.com

Denna information är sådan information som Saniona AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 22 december 2017 kl. 08:00 CET.

Om Saniona

Saniona är ett forsknings- och utvecklingsbolag fokuserat på läkemedel för sjukdomar i centrala nervsystemet, autoimmuna sjukdomar, metabola sjukdomar och smärtlindring. Bolaget har en omfattande portfölj av potentiella läkemedelskandidater i preklinisk eller klinisk Fas. Forskningen är inriktad på jonkanaler som utgör en unik proteinklass som möjliggör och kontrollerar passage av laddade joner i cellernas membran. Bolaget samarbetar med Boehringer Ingelheim GmbH. Proximagen Ltd., Productos Medix, S.A de S.V och Cadent Therapeutics. Saniona har sitt kontor i Köpenhamn där bolaget har en forskningssite av hög internationell klass. Saniona är noterat på Nasdaq Stockholm Small Cap och har cirka 5 300 aktieägare. Aktien handlas under tickern SANION. Läs mer på www.saniona.com

Attachments:

20171221 - PR - Saniona föreslår nya styrelseledamöter - SWE.pdf