Delårsrapport andra kvartalet 2021 för Dlaboratory Sweden AB (publ)

Lund 2021-08-26

Perioden i sammandrag
Breddning av erbjudandet och ökad synlighet på hemmamarknad såväl som internationellt, både organiskt och via företagsförvärv.

Andra kvartalet 2021

• Nettoomsättningen uppgick till 496 (1 282) KSEK.
  • Resultat efter skatt uppgick till -4 179 (-3 427) KSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till -0,25 (-0,33) SEK.

Första halvåret 2021

• Nettoomsättningen uppgick till 933 (2 187) KSEK.
  • Resultat efter skatt uppgick till -8 282 (-7 214) KSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till -0,49 (-0,69) SEK.

Väsentliga händelser under andra kvartalet 2021

• dLab noterades på Nasdaq First North Growth Market den 21 april.
  • Lansering av dState, ny applikation för tillståndsstyrt underhåll av stationer har skett.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• dLab förvärvade Svensk Linjebesiktning AB i augusti och breddade produktsortimentet.

apr-jun apr-jun jan -jun jan - jun jan - dec
NYCKELTAL 2021 2020 2021 2020 2020
Nettoomsättning, KSEK 496 1 282 933 2 187 4 754
Rörelseresultat efter avskrivningar (EBIT), KSEK -4 179 -3 427 -8 221 -7 137 -13 466
Balansomslutning, KSEK 50 935 17 877 50 935 17 877 10 735
Soliditet 88% 70% 88% 70% 58%
Resultat per aktie, före utspädning, SEK -0,25 -0,33 -0,49 -0,69 -1,31

VD Erik Severin kommenterar perioden

Styrkta av positiv återkoppling från våra kunder och nyligen släppta anvisningar för att övervaka och utvärdera utvecklingen av smarta elnät, har dLab under det andra kvartalet utökat antalet applikationer som t.ex. dState. Vår digitala plattform har därmed utökats med funktioner för tillståndsstyrt underhåll, elkvalitet med fokus på förnyelsebar produktion och index för elnätshälsa. Dessutom har vi uppmärksammat kunders önskemål om bättre löpande stöd för ett mer proaktivt arbetssätt och därför lanserat ett tjänstepaket där vi stödjer kunden i uppbyggnaden av deras Smart Grid Analytics förmågor.

dLab är i frontlinjen för den digitala utvecklingen inom elförsörjningen. Användning av digitala stöd/hjälpmedel kommer att hjälpa elnätsägarna att möta samhällets behov av smarta elnät. Samtidigt kommer attraktionen för att konkurrera om den bästa arbetskraften därmed att öka hos kunderna.

Huvuddelen av dLabs applikationer har genomgått Proof-of-Concept fasen varför det är tryggt att bygga upp vår Smart Grid Analytics plattform. Den är leverantörsoberoende, tekniskt enkel att implementera, är i grunden en molntjänst, har generiska gränssnitt för utbyte av data med andra applikationer och ger kunden oöverträffad överblick över sitt elnät och dess tillstånd i realtid, dvs här och nu.

Genom att besöka vår hemsida och följa oss i sociala medier ser man att antalet berättelser om framgångsrika kundcase och tillkommande applikationer ständigt ökar.

I Indonesien levererar nu systemen data som förväntat, utbildning och support för kund och samarbetspartner fortsätter och under hösten förväntas projektet intensifieras. Konkreta diskussioner om pilotprojekt med elnätsföretag och med potentiella samarbetspartners pågår bl. a. i Indien och UAE.

I USA har återkoppling börjat inkomma efter initiala presentationer av våra lösningar. I Vietnam har presentation om våra lösningar för landets centrala elnätsansvariga hållits och uppföljning står för dörren. En ansökan har lämnats in tillsammans med KTH avseende att delta i ett europeiskt projekt, Resili8, med målet att säkerställa fortsatt tillförlitlig elleverans under den allt snabbare övergången till ett mer digitalt och hållbart energisystem.

En pilotinstallation av en instegsversion av vår nätanalysator, utan behov av hårdvaruinstallation, dAnalyzer Lite har nyligen genomförts på hemmamarknaden. I Finland har konkreta diskussioner inletts med ytterligare elnätsföretag om pilotinstallationer.

Under det senaste dryga året har bolaget tvingats konstatera att förändringsarbetet på de flesta håll, satts på sparlåga till följ av pandemin. Detta medför en avvaktande inställning till lansering av nyheter samtidigt som intentionerna framåt består.

Aktiviteterna inom både marknadsföring och utveckling i dLab har pågått med oförminskad intensitet för att säkerställa synlighet och vidareutveckling.

Genom den nyemission på 52 MSEK som genomfördes i samband med marknadslistningen på First North GM i april så har vi säkrat förmågan att föra ut budskapet och följaktligen öka synligheten och närvaron internationellt. Dessutom har förutsättningar skapats för att bredda och stärka erbjudandet till elnätskunderna genom förvärvet av Svensk Linjebesiktning AB (”SLB”) i Sollefteå vilket skedde i augusti.

Kompletteringsförvärvet av SLB medför att dLab kan öka sin försäljning till både nationella och internationella elnätskunder framöver.

SLB tillför dLab-koncernen fältmässig kunskap om elnäten vilket möjliggör statusbedömning med högre precision och övervakning av större nätdelar. Detta bidrar till att tillföra värdefull elnätsdata till dLabs digitala plattform vilket innebär förbättrat beslutsstöd.

dLab tar genom förvärvet av SLB ett konkret steg mot målet att etablera en företagsgrupp med samverkande enheter vilka erbjuder nya lösningar för tillförlitlig, kostnadseffektiv och hållbar elförsörjning genom kunskapsbaserat och proaktivt agerande.

Våra befintliga kunder har redan lagt grunden till den utvecklingen och det är vår övertygelse att vi bland dessa ser morgondagens mest framgångsrika elnätsföretag.

För mer information, vänligen kontakta:
Erik Severin, VD
E-mail: erik.severin@dlaboratory.com

Denna information är sådan som Dlaboratory Sweden AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 augusti 2021 kl 09:00 CET.

Hela rapporten finns här bifogad, samt publicerad på hemsidan Investor relations | dLab (dlaboratory.com)

Om Dlaboratory Sweden AB (publ)

Dlaboratory Sweden AB (publ) är ett svenskt cleantech-bolag som erbjuder en IT-baserad plattform för insamling, analys och presentation av tillståndsinformation för att driva och utveckla framtidens elnät. Bolagets lösningar möjliggör proaktivt underhållsarbete och ökad leveranssäkerhet med färre strömavbrott. Verksamheten har bedrivits kommersiellt sedan 2015.

Bolagets aktie (DLAB) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market. Certified Adviser är G&W Fondkommission, e-post: ca@gwkapital.se, telefon: 08-503 000 50.

Delårsrapport Q2 2021- Dlaboratory Sweden AB