Immunicum och University Medical Center Groningen erhåller bidrag från Health ~ Holland för fortsatt utveckling av vaccin mot canceråterfall vid äggstockscancer

8 september 2021

Immunicum AB (publ; IMMU.ST) meddelade idag att Bolaget har inlett ett nytt forskningssamarbete med University Medical Center Groningen (UMCG). Samarbetet syftar till att utforska nya behandlingsalternativ för äggstockscancer baserat på kombinationen av Immunicums cellbaserade teknikplattform och checkpointhämmare (CPI). Projektet stöds av ett bidrag från Health ~ Holland, Topsector Life Sciences & Health (LSH).

Det treåriga prekliniska forskningssamarbetet kommer att genomföras tillsammans med Dr. Marco de Bruyns laboratorium och professor Dr. Hans W. Nijman vid UMCG, Institutionen för obstetrik och gynekologi. Enligt villkoren i avtalet ska Immunicum kombinera sin kunskap om allogen dendritcells- och T-cellsbiologi med UMCG: s expertis inom äggstockscancer och riktad genomisk modulering, för att belysa potentiella synergier mellan Immunicums vaccinkandidat mot canceråterfall DCP-001 och CPI, vid äggstockscancer.

Det här samarbetet stöder utvecklingen av canceråterfallsvaccin som ett nytt angreppssätt för behandling av äggstockscancer, och stärker samtidigt vår relation till UMCG ytterligare. Dessutom är det ett bra exempel på hur Immunicum fortsätter att skapa akademiska partnerskap,säger Alex Karlsson-Parra, Chief Scientific Officer på Immunicum.

Immunicum har ett pågående kliniskt samarbete med UMCG i ALISON-studien, en single-center, öppen fas I-studie som utvärderar säkerhet och effekt av DCP-001 hos patienter med aggressiv äggstockscancer, på engelska High-Grade Serous Ovarian Cancer (HGSOC). Immunicum och UMCG har nyligen slutfört en preklinisk forskningsstudie som påvisade stimulering av immunsvar mot äggstockscancerceller med DCP-001. Data från denna studie kommer att presenteras vid den kommande European Society for Gynecological Oncology-konferensen, som hålls den 23–25 oktober.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA:

Erik Manting

Chief Executive Officer

Telephone: +31 713 322 627

E-mail: ir@immunicum.com

INVESTOR RELATIONS

Kristina Windrup Olander

Spikinc AB

Telephone: +46 72 545 34 74

E-mail: ir@immunicum.com

PRESSFRÅGOR

Sophia Hergenhan & Jacob Verghese