Statkraft inngår langsiktig kraftavtale med Norske Skog Skogn

(Oslo, 9. november 2022) Statkraft og Norske Skog har inngått en ny langsiktig industrikraftavtale for perioden 2024 til 2030 for Norske Skogs papirfabrikk på Skogn. Leveransen er totalt på 2,9 TWh.

Kraftavtalen er et sentralt element i å sikre langsiktig konkurransekraft for fabrikken på Skogn.

- Denne avtalen vil gi fabrikken på Skogn en stabil kraftforsyning til forutsigbare og akseptable priser. Avtalen bidrar til å sikre arbeidsplasser og den langsiktige konkurransekraften til Skogn. Samtidig er dette viktig for skognæringen i Midt-Norge, sier Sven Ombudstvedt, konsernsjef i Norske Skog og styreleder i Norske Skog Skogn AS.

Norske Skog er en verdensledende produsent av avis- og magasinpapir med et betydelig forbruk av kraft. Statkraft har vært hovedleverandør av kraft til Norske Skog i mange år.

- Det er gledelig å inngå nok en kontrakt med industrien som bekrefter at Statkraft tilbyr konkurransedyktige vilkår og fortsatt er en foretrukket leverandør av kraft til norsk industri, sier Hallvard Granheim, konserndirektør for Marked i Statkraft.

Fra tidligere har Norske Skog Skogn og Norske Skog Saugbrugs en kraftavtale med årlige leveranser på om lag 900 GWh som løper ut 2026.

Om Statkraft

Statkraft er et ledende internasjonalt selskap innen vannkraft og Europas største leverandør av fornybar energi. Konsernet produserer vannkraft, vindkraft, solkraft og gasskraft og leverer fjernvarme. Statkraft er en global markedsaktør innen energihandel og har 4800 ansatte i 20 land.

Om Norske Skog

Norske Skog er en verdensledende produsent av publikasjonspapir med sterke markedsposisjoner og kundeforhold i Europa og Australasia. Norske Skog konsernet driver fire fabrikker i Europa, hvorav to vil produsere resirkulert emballasje etter gjennomføringen av de planlagte konverteringsprosjektene. I tillegg driver konsernet en papirfabrikk i Australia. Norske Skog tar sikte på å diversifisere virksomheten ytterligere og fortsette omstillingen til en voksende og høy-margins virksomhet gjennom en rekke spennende energi- og bioproduktprosjekter. Konsernet har cirka 2 100 ansatte, hovedkontor i Norge og er notert på Oslo Børs under tickeren NSKOG.

Om Norske Skog Skogn

Norske Skog Skogn har 360 ansatte og en omsetning på rundt NOK 3,0 milliarder samt en produksjonskapasitet på 510 000 tonn avispapir med hovedmarkeder i Europa.

For ytterligere informasjon, kontakt:

Statkraft
Lars Magnus Günther, pressekontakt