Delårsrapport januari – mars 2023

Januari - mars 2023

• Nettoomsättningen ökade med 6 procent till 6 927 MSEK (6 550).
  • Bruttoresultatet ökade med 8 procent till 2 260 MSEK (2 096).
  • EBITDA ökade med 7 procent till 692 MSEK (648).
  • Justerad EBITDA1 ökade med 10 procent till 834 MSEK (760).
  • Kvartalets resultat efter skatt uppgick till -78 MSEK (88).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,09 SEK (0,11) och efter utspädning till -0,09 SEK (0,11).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 212 MSEK (140).

”Våra övergripande prioriteringar ligger fast med fortsatt fokus på kostnadskontroll, kassaflöde och tillväxt.”
                                                – Laurinda Pang, VD

Viktiga händelser under kvartalet

• Den 12 januari 2023 förlängdes kreditfaciliteter om 6 500 MSEK och 110 MUSD med ett år. Nytt förfall är i februari 2026.
  • Den 9 mars meddelade Sinch att bolaget genomför en organisationsförändring för att accelerera integrationen av bolagets produkterbjudande och försäljningsorganisation. Verksamheten som bedrivs i segmenten Meddelandetjänster och E-post samordnas och bildar en ny produktenhet för CPaaS samt två marknadsenheter, en för Nordamerika och en Internationell.
  • Den 23 mars lanserade Sinch ”Operator Connect for Partners” som gör det möjligt för tjänsteleverantörer och andra samarbetspartners att erbjuda telefonitjänster via Microsoft Teams.

Viktiga händelser efter kvartalets slut

1) Justerad EBITDA redovisas i syfte att tydliggöra utvecklingen i den underliggande verksamheten. Se Not 2.

Inbjudan till webbsändning och telefonkonferens
Sinch presenterar delårsrapporten i en webbsändning och telefonkonferens klockan 14:00 CEST torsdagen den 27 april 2023. Följ presentationen på investors.sinch.com/webcast eller ring in och registrera dig ett par minuter i förväg.
Sverige: +46 850 5163 86
Storbritannien: +44 203 1984 884
USA: +1 412 3176 300
Accesskod: 512 3709#

Ola Elmeland

Thomas Heath
Chief Strategy Officer & Head of Investor Relations

Roshan Saldanha
Chief Financial Officer

Om Sinch
Sinch hjälper företag att kommunicera med sina kunder genom molnbaserade tjänster för kundkommunikation. Mer än 150 000 kunder, däribland många av världens största techbolag, använder Sinchs Customer Communications Cloud och Sinchs säkra och tillförlitliga supernät för meddelanden, röstsamtal och e-post. Sinch har vuxit med lönsamhet sedan bolaget grundandes 2008. Huvudkontoret finns i Stockholm, Sverige, och aktien handlas på NASDAQ Stockholm: XSTO:SINCH. Besök oss på sinch.com.

Observera: Informationen i denna delårsrapport är sådan som Sinch AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruks­förordning. Informationen lämnades för offentliggörande, av ovan nämnda kontaktperson, den 27 april 2023 klockan 07:30 CEST.

Denna rapport är publicerad på svenska och engelska. Vid eventuella skillnader mellan den engelska versionen och den svenska originaltexten ska den svenska versionen gälla. Denna rapport har inte granskats av bolagets revisorer.

Sinch_2023Q1_SWE