Anna Nord Bjercke ny CFO i Statkraft

(Oslo, 27. juni 2023) Anna Nord Bjercke blir ny konserndirektør for finans og IT i Statkraft. Hun kommer fra stillingen som finans- og strategidirektør i Møller Mobility Group og etterfølger Anne Harris, som har valgt å gå av 30. juni.

- Statkraft har en ambisiøs vekststrategi. God finansiell kontroll og støtte til virksomheten er en forutsetning for å levere på vår strategi. Anna Nord Bjercke har fremragende erfaring som finansdirektør, og jeg ser frem til å ønske henne velkommen i konsernledelsen, sier konsernsjef Christian Rynning-Tønnesen.

Anna Nord Bjercke har hatt flere lederstillinger i nordiske og internasjonale virksomheter. Før hun tiltrådte sin nåværende stilling i Møller Mobility Group var hun CFO i Norway Seafoods Group. Hun har tidligere erfaring fra flere ulike lederroller i Statoil ASA og Svenska Statoil AB.

- Jeg ser frem til å begynne i Statkraft, Europas største produsent av fornybar energi, i en tid med rask vekst og spennende muligheter for selskapet. Vi er i begynnelsen av det grønne skiftet. Statkraft har posisjonen, kompetansen og den finansielle styrken til å spille en nøkkelrolle i denne overgangen og fortsette den imponerende verdiskapingen, sier Anna Nord Bjercke.

Anne Harris har vært CFO i Statkraft siden 2019. Hun har ønsket å trappe ned og går av som konserndirektør for finans og IT 30. juni.

- Jeg respekterer Annes ønske om å slutte i stillingen etter fire år som finansdirektør, og vil takke henne for sterke resultater, blant annet med styring av vår likviditet, finansielle risiko og rapportering, og for utvikling og digitalisering innen finansområdet, sier konsernsjef Christian Rynning-Tønnesen i Statkraft.

Anna Nord Bjercke tiltrer senest 1. januar 2024.

Thomas Geiran, som i dag er direktør for Performance and Risk Management i Statkraft, vil fungere i stillingen fra 1. juli til Anna Nord Bjercke tiltrer stillingen.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Kapitalmarkeder:
Vice President Stephan Skaane, tel: +47 905 13 652, e-post: stephan.skaane@statkraft.com

Media:
Vice President Torbjørn Steen, tel: +47 911 66 888, e-mail: torbjorn.steen@statkraft.com
Pressetalsmann Lars Magnus Günther, tel: +47 912 41 636, e-post: lars.gunther@statkraft.com
eller www.statkraft.no

Om Statkraft
Statkraft er et ledende internasjonalt selskap innen vannkraft og Europas største leverandør av fornybar energi. Konsernet produserer vannkraft, vindkraft, solkraft og gasskraft og leverer fjernvarme. Statkraft er en global markedsaktør innen energihandel og har 5300 ansatte i 21 land.

Vedlegg

Anna Nord Bjercke