dLab utser Matilda Sikora till ny CMO och meddelar förändringar i ledningsgruppen

Lund, 11 augusti 2023

Dlaboratory Sweden AB (publ) har utsett Matilda Sikora till ny Chief Marketing Officer (CMO) och medlem i ledningsgruppen, med start den 14 augusti. Henrik Winberg, COO, Marketing & Sales Director kommer att tillträda rollen som Chief Product & Innovation Officer och behåller sin plats i bolagets ledningsgrupp.

Matilda Sikora kommer senast från Comsys och positionen som Marketing och Communication Manager. Hon har varit strategiskt drivande i utvecklingen av marknadsföring och kommunikation samt ansvarat för varumärkesutvecklingen. Tidigare har Matilda även arbetat på företag som Novotek och har en utbildning inom marknadsföring och kommunikation. Matilda tillträder sin tjänst som CMO och medlem i dLabs ledningsgrupp från och med den 14 augusti.

Henrik Winberg, som tidigare har fungerat som COO och Marketing & Sales Director, kommer att axla rollen som Chief Product & Innovation Officer och leda utvecklings- och innovationsarbetet med dLabs tjänste- och produktutbud. Henrik fortsätter att vara en del av bolagets ledningsgrupp.

”Vi är väldigt glada över att hälsa Matilda Sikora välkommen till dLab som vår nya Chief Marketing Officer. Med hennes strategiska skicklighet och erfarenhet inom marknadsföring och kommunikation kommer vi att stärka vårt varumärke och marknadskommunikation vilket kommer stödja vår tillväxtresa. Samtidigt är jag entusiastisk över att meddela att Henrik Winberg tar över rollen som Chief Product & Innovation Officer, där han kommer att leda vår utvecklings- och innovationsstrategi, och samtidigt vara en vital del av vårt strategiska säljarbete. Dessa förändringar i ledningsgruppen positionerar oss starkt för framtida framgångar och för att fortsätta leverera innovativa lösningar till våra kunder. Tillsammans formar vi dLabs framtid och fortsätter att vara en drivande kraft inom vår bransch.”, säger VD Rickard Jacobson.

”Det är med stort engagemang jag tar på mig rollen som Chief Marketing Officer på dLab. Med mina tidigare erfarenheter och min passion för strategisk marknadsföring, ser jag fram emot att tillsammans med teamet fortsätta leverera värde till våra kunder och driva tillväxt på nya innovativa sätt. Jag har stora ambitioner att fortsätta stärka dlabs varumärke genom att tydliggöra företagets roll inom energisektorn, med fokus på kommunikation och synlighet.”, säger tillträdande CMO Matilda Sikora.

Efter detta tillkännagivande kommer ledningsgruppen för dLab att bestå av:

• Rickard Jacobson, CEO
  • David Folkesson, CFO
  • Fredrik Akke, CTO
  • Matilda Sikora, CMO
  • Henrik Winberg, Chief Product & Innovation Officer

För mer information, vänligen kontakta:
Rickard Jacobson, VD dLab
Telefon: +46(0)70-499 99 34
E-post: rickard.jacobson@dlaboratory.com
Hemsida: www.dlaboratory.com

Om Dlaboratory Sweden AB (publ)

Dlaboratory Sweden AB är en cleantechgrupp som erbjuder en intelligent digital plattform som skapar förutsättningar för energisektorn att bidra till framtidens hållbara samhälle. Genom intelligent analys av elnätet och förutsättningar för datadrivna beslut, skapas möjligheter till ett moderniserat arbetssätt och ett mer motståndskraftigt elnät. dLabs kommersiella verksamhet startade 2015 och bolaget har sitt säte i Lund. Bolagets aktie (DLAB) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market. Certified Adviser är G&W Fondkommission.