Saniona AB: Kommuniké från extra bolagsstämma i Saniona AB (publ)

13 oktober 2016

Idag, den 13 oktober 2016, hölls extra bolagsstämma i Saniona AB (publ) ("Saniona"). Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades. Samtliga beslut fattades med erforderlig majoritet.

Beslut om utdelning av Sanionas samtliga aktier i Initiator Pharma A/S
Stämman beslutade att bolagets samtliga 20 841 467 aktier i det delägda dotterbolaget Initiator Pharma A/S ("Initiator") delas ut till Sanionas aktieägare, varvid en (1) aktie i Saniona skall medföra rätt till en (1) aktie i Initiator. Utdelningen av aktierna i Initiator uppgår till 402 751 SEK motsvarande bokfört värde per den 26 september 2016 på aktierna i Initiator. Detta motsvarar en utdelning på cirka 0,0193 SEK per utestående aktie i Saniona. Avstämningsdag för rätt till aktieutdelningen är den 21 oktober 2016.

Bestämmande av antalet styrelseledamöter och styrelsesuppleanter
Med anledning av att Anker Lundemose avgått ur styrelsen beslutade stämman att styrelsen under tiden intill slutet av nästa årsstämma ska bestå av fyra ordinarie styrelseledamöter utan styrelsesuppleanter.

Thomas Feldthus, vVD och CFO, Saniona
Mobil: +45 2210 9957, E-mail: tf@saniona.com

Denna information är sådan information som Saniona AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 13 september 2016 kl. 10:45 CET.

Om Saniona

Saniona är ett forsknings- och utvecklingsbolag fokuserat på läkemedel för sjukdomar i centrala nervsystemet, autoimmuna sjukdomar, metaboliska sjukdomar och smärtlindring. Bolaget har en omfattande portfölj av potentiella läkemedelskandidater i preklinisk eller klinisk Fas. Forskningen är inriktad på jonkanaler som utgör en unik proteinklass som möjliggör och kontrollerar passage av laddade joner i cellernas membran. Bolaget samarbetar med Boehringer Ingelheim GmbH, Upsher-Smith Laboratories Inc., Productos Medix, S.A de S.V och Sanionas Bostonbaserade spinout Ataxion Inc., som är finansierad av Atlas Venture Inc. och Biogen Inc. Saniona har sitt kontor i Köpenhamn där bolaget har en forskningssite av hög internationell klass. Saniona är noterat på Nasdaq First North Premier och har cirka 4400 aktieägare. Pareto Securities är Certified Adviser för Saniona. Aktien handlas under tickern SANION. Läs mer på www.saniona.com.

20161013 - PR - Kommuniké extra bolagsstämma 2016 - SWE.pdf