Saniona AB: Saniona skjuter upp listbyte till Nasdaq Stockholm

18 oktober 2016

Saniona, ett ledande bioteknikföretag inom jonkanaler, meddelar idag att bolaget har beslutat att skjuta upp det planerade listbytet från Nasdaq First North Premier till Nasdaq Stockholm. Noteringsprocessen kommer att återupptas under våren 2017.

Som tidigare kommunicerats har Saniona initierat en process för listbyte från Nasdaq First North Premier till Nasdaq Stockholm Small Cap under 2016. Saniona har planerat noteringen på Nasdaq Stockholm Small Cap under antagandet att ledningen uppfyllde tillämpliga krav på kompetens och erfarenhet.

Ett av noteringskraven för bolag som ska noteras på Nasdaq Stockholm Small Cap är att bolagets ledning ska ha tillräcklig kompetens och erfarenhet för att kunna leda och kontrollera ett bolag noterat på en reglerad marknad.

För att uppfylla de relevanta noteringskraven ska VD, ekonomichefen eller annan exekutiv befattningshavare med ansvar för informationsgivning till aktiemarknaden, normalt sett ha minst tolv månaders erfarenhet, under de senaste fem åren, från motsvarande position i ett bolag noterat på en reglerad marknad, inklusive Nasdaq First North Premier, eller jämförbar erfarenhet.

Nasdaq Stockholms bolagskommitté har i ett så kallat förhandsbesked, kommit fram till att Sanionas ledningsgrupp, utifrån en övergripande bedömning, inte kommer att uppfylla de tillämpliga noteringskraven under 2016.

Erfarenhet från ett bolag som har varit noterat på Nasdaq First North Premier under 12 månader kommer att räknas för att uppfylla det relevanta noteringskravet. Saniona har varit noterat på Nasdaq First North Premier sedan den 19 maj 2016. Baserat på den nuvarande ledningens erfarenhet kan Saniona därför komma att noteras på Nasdaq Stockholm Small Cap tidigast under det andra kvartalet 2017.

För mer information, vänligen kontakta:

Thomas Feldthus, vVD och CFO, Saniona. Mobil: +45 2210 9957, E-mail: tf@saniona.com

Denna information är sådan information som Saniona AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 oktober 2016 kl. 18:30 CET.

Om Saniona:

Saniona är ett forsknings- och utvecklingsbolag fokuserat på läkemedel för sjukdomar i centrala nervsystemet, autoimmuna sjukdomar, metaboliska sjukdomar och smärtlindring. Bolaget har en omfattande portfölj av potentiella läkemedelskandidater i preklinisk eller klinisk Fas. Forskningen är inriktad på jonkanaler som utgör en unik proteinklass som möjliggör och kontrollerar passage av laddade joner i cellernas membran. Bolaget samarbetar med Boehringer Ingelheim GmbH, Upsher-Smith Laboratories Inc., Productos Medix, S.A de S.V och Sanionas Bostonbaserade spinout Ataxion Inc., som är finansierad av Atlas Venture Inc. och Biogen Inc. Saniona har sitt kontor i Köpenhamn där bolaget har en forskningssite av hög internationell klass. Saniona är noterat på Nasdaq First North Premier och har cirka 4400 aktieägare. Pareto Securities är Certified Adviser för Saniona. Aktien handlas under tickern SANION. Läs mer på www.saniona.com.

20161018 - PR - Saniona postpones Nasdaq transfer - SWE.pdf