Statkraft åpner to nye kraftverk

(Oslo/Vinje/Eidfjord, 31. mai.2022) Statkraft åpner i dag de to kraftverkene Vesle Kjela og Storlia som ligger på hver sin side av Hardangervidda. Kraftverkene vil til sammen produsere strøm til rundt 4000 husstander årlig og viser hvordan vannressursene i tidligere vannkraftutbygginger kan utnyttes enda bedre og gjennomføres med begrensede naturinngrep.

Vesle Kjela kraftverk er det øverste kraftverket i Tokke/Vinjereguleringen, og utnytter fallet fra det regulerte Kjelavatnet på Haukelifjell. Kraftverket har en installert effekt på 8,5 MW, og gir en produksjon på ca. 40 GWh/år.

Storlia kraftverk har samme effekt og produksjon, og utnytter en høydeforskjell på 75 meter mellom Bjoreio og Sysenvatn i Eidfjord kommune og er tilknyttet Sima-reguleringen.

Samlet tilsvarer produksjonen fra de to kraftverkene det årlige strømforbruket til rundt 4000 husstander.

- Kraftverkene er gode eksempler på Statkrafts betydelige satsing på oppgradering av vannkraft i Norge. Vesle Kjela kraftverk og Storlia kraftverk har vært mulig å bygge ved å bruke eksisterende infrastruktur i tidligere utbygginger, ny teknologi og kostnadseffektive metoder gjennom et godt samarbeid med leverandørene, sier konsernsjef Christian Rynning-Tønnesen.

Statkraft har investert mer enn 20 milliarder kroner i norske vannkraftverk siden 2005.

Statkrafts region Sør har ansvaret for drift og vedlikehold av 46 kraftverk etter idriftsettelse av de to nye anleggene. Statkraft reinvesterer i flere store anlegg i området. Rehabilitering av Songa/Trolldalen dammer er ferdigstilt, mens større prosjekter i Kvilldal, Sima, Tokke og Vinje kraftverk pågår. Flere større damrehabiliteringer er under planlegging.

2022 05 Master Statkraft Vesle Kjela og Storlia Film SOME med tekst.mp4 (vimeo.com)

Om Statkraft
Statkraft er et ledende internasjonalt selskap innen vannkraft og Europas største leverandør av fornybar energi. Konsernet produserer vannkraft, vindkraft, solkraft og gasskraft og leverer fjernvarme. Statkraft er en global markedsaktør innen energihandel og har 4800 ansatte i 19 land.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Knut Fjerdingstad
Pressetalsperson, Statkraft AS
Tel: 901 86 310
E-post: knut.fjerdingstad@statkraft.com

Vedlegg

konsernsjef og minister åpning vannkraftverk åpningsseremoni kraftverk Åpningsseremoni på Vesle Kjela kraftverk