Sonera Zed ja Nokia yhteistyöhön matkaviestinpalvelujen kehittämisessä

Sonera Zed Oy ja Nokia Networks ovat solmineet yhteistyösopimuksen matkaviestinnän lisäarvopalvelujen kehittämiseksi. Yritykset kehittävät yhdessä perusjärjestelmiä matkaviestinnän lisäarvopalveluihin. Lisäksi yritykset tekevät yhteistyötä järjestelmäintegroinnissa sekä myynnissä ja markkinoinnissa.

Tutkimus- ja kehitysyhteistyössä molemmat yhtiöt varaavat resursseja langattomien lisäarvopalveluiden perusjärjestelmien ja sovellusten kehittämiseen. Nämä vastaavat uusien matkaviestinpalvelujen kasvavaan maailmanlaajuiseen kysyntään. Yhteistyön avulla pyritään entistä edistyksellisimpiin tuoteratkaisuihin ja nopeampaan markkinoille tuloon.

”Tilastot osoittavat että matkaviestinmarkkinoilla liikevaihdon kasvu tulee tapahtumaan lisäarvopalveluissa”, toteaa Sonera Zed Oy:n toimitusjohtaja Juha Varelius. ”Kolmannen sukupolven matkaviestintäpalvelujen tuleminen korostaa Sonera Zedin ja Nokian yhteistyön merkitystä.”

"Uskomme, että seuraavan sukupolven langattoman Internetin perusjärjestelmä auttaa operaattoreita luomaan omille asiakkailleen innovatiivisia lisäarvopalveluita nopeasti ja tehokkaasti. Tämä yhteistyö auttaa meitä kehittämään ja laajentamaan langattoman Internetin tuotteiden tarjontaamme operaattoriasiakkaille", sanoo Nokia Networksin Mobile Internet Applications
-divisioonan johtaja Pekka Oranen.

Sonera Zed tuo yhteistyöhön osaamista edistyksellisistä kuluttajapalveluista, jotka tekevät matkaviestimestä henkilökohtaisen viestinnän ja tiedonhankinnan työkalun. Nokia puolestaan on läsnä maailmanlaajuisilla markkinoilla ja sillä on vahva osaaminen verkkoinfrastruktuurissa sekä matkapuhelinverkon teknologioissa ja perusjärjestelmissä.

Zed on langattomiin päätelaitteisiin tarjottava palvelukokonaisuus, joka yhdistää matkaviestinnän ja internetin parhaat ominaisuudet. Zedin palvelut ja sovellukset ovat ajasta ja paikasta riippumattomia ja näin ne tukevat käyttäjän vapautta. Zedin palveluvalikoima tekee langattomasta päätelaitteesta viestinnän, tiedonhankinnan ja langattoman kaupankäynnin välineen. Tällä hetkellä Zed-palveluita on saatavilla SMS- ja WAP-ympäristöissä, ja palvelut voidaan laajentaa tuleviin GPRS- ja UMTS-teknologioihin. Kesäkuun 2000 lopussa Zedillä oli Suomessa yli 700.000 käyttäjää kuukaudessa. Näistä 30 % oli rekisteröitynyt Zedin suomalaiseen verkkopalveluun. Sonera Zed Oy on Sonera Oyj:n kokonaan omistama tytäryhtiö. Zedin pääkonttori on Iso-Britanniassa. Lisätietoja Zedistä osoitteesta http://www.zed.com.

Lisätietoja:

Nokia Networks