Nokia toimittaa Radiolinjalle mCatch -ratkaisun GSM-verkon sijaintiperusteisiin palveluihin

Nokia ja Radiolinja ovat allekirjoittaneet sopimuksen sijaintiperusteisten palveluiden kehittämisestä ja näihin suunnitellun mCatch -ratkaisun toimittamisesta Radiolinjalle. Radiolinja osallistuu RX (Received Signal Strength) -algoritmien kehittämiseen.

Radiolinja on ensimmäinen GSM-pohjaisen mCatch -ratkaisun käyttöön ottava operaattori. Sen tavoitteena on sijaintiperusteisten palveluiden testaaminen tammikuusta 2001 lähtien ja kaupallisten palveluiden aloittaminen myöhemmin samana vuonna.

Radiolinja on jo aikaisemmin testannut sijaintiperusteisia palveluita. Nokia mCatch-ratkaisuun perustuvat palvelut tuovat kokonaan uudenlaisia sovelluksia Radiolinjan asiakkaiden ulottuville. Sijaintiperusteiset palvelut ovat esimerkiksi turisti-informaatiota, sää- ja liikennetiedotuksia, paikallistamispalveluita, hätäpalveluita tai lippujen tilaamispalveluita.

Nokia mCatch tukee avoimia standardeja ja applikaatiorajapintoja (GMLC, Gateway Mobile Location Centre). Se mahdollistaa sijaintiperusteiset palvelut kaikissa nykyisissä GSM-puhelimissa käyttäen useita teknologioita, kuten Cell Identity, Timing Advance ja RX. Nokia mCatch kuuluu Nokian mPosition -ratkaisuun. Se mahdollistaa sijaintiperusteiset palvelut GSM-verkossa, ja siihen sisältyy luonteva kehityspolku 3G-verkkoihin.

Lisätietoja antaa:

Viestintäjohtaja Arja Suominen