Langattomat tiedonsiirtoratkaisut monipuolistuvat

Newtest ja Nokia ovat kehittäneet langattoman tiedonsiirtoratkaisun urheilijoiden suorituskyvyn testaukseen ja testitulosten raportointiin. Newtest Powertimer -testauslaitteiston avulla urheilijat ja välineet voidaan testata harjoituspaikoilla, ja tiedot raportoida edelleen valmentajalle tai testikeskukseen matkapuhelimella. Ensimmäisenä käytännön sovelluksena on toteutettu suksien testausjärjestelmä yhteistyössä Suomen Hiihtoliiton maastohiihtojoukkueiden kanssa. Kehitetyllä ratkaisulla pyritään saavuttamaan merkittävä kilpailuetu vuoden 2001 Hiihdon MM-kilpailuissa Lahdessa.

Tänään Lahdessa esitelty tiedonsiirtosovellus Newtest Powertimerin ja Nokian kommunikaattorin välillä mahdollistaa suksien luistontestaustulosten välittömän siirron maastosta huoltoryhmän jäsenten matkapuhelimiin tekstiviesteinä sekä sähköpostina tietokoneille. Näin huoltotiimin reagointimahdollisuudet muuttuvissa olosuhteissa kasvavat merkittävästi, ja hiihtäjien sukset ovat nopeammin valmiina huippusuoritukseen. Tiedonsiirtojärjestelmää ryhtyy jatkossa käyttämään myös yhdistetyn joukkue.

”Tärkeintä suksien ja voiteiden luiston mittauksessa on tarkkuus. Muuttuvat sääolosuhteet lisäävät laitteistolta vaadittavaa luotettavuutta ja tarkkuutta. Nykyisin suksien ja voiteiden analysointiin käytetään entistä enemmän aikaa, joka on puristettava jostain takaisin. Siksi olemme kehittäneet yhteistyössä Newtestin ja Nokian kanssa menetelmän, jolla mittaustulokset voidaan siirtää maastosta suoraan huollon tietokoneelle. Paikasta riippumaton GSM-tiedonsiirto nopeuttaa tulosten analysointia ja mahdollistaa sen jopa kotimaasta käsin silloin, kun testaus tapahtuu ulkomailla”, sanoo Per-Ole Lindell Suomen Hiihtoliitosta.

Newtestin ja Nokian yhteistyön ansiosta Newtest siirtyy uuteen aikakauteen testauslaitteistojen tuotekehityksessä: ”Tuotteistamme tulee entistä mobiilimpia, todellisia kenttätestauslaitteistoja, joiden avulla pystymme palvelemaan asiakkaitamme entistä paremmin”, kertoo yhtiön toimitusjohtaja Ari Jämsén. ” Lisäksi yhteistyö Nokian kanssa antaa meille mahdollisuuden hyödyntää huippuluokan tieto- ja viestintäteknologista osaamista tuotekehityksessämme.” Jämsén jatkaa.

”Johtavana langattoman tulevaisuuden rakentajana näemme, että uudet langattomat sovellukset tuovat erinomaisia mahdollisuuksia myös sisältöjen kehittämiseen. Newtest mielenkiintoisine asiakaskuntineen tarjoaa uusia mahdollisuuksia laajentaa tuotteittemme käyttökohteita”, kertoo Nokia Mobile Phonesin Euroopan markkinointipäällikkö Christian From.

Newtest on johtava mobiilien urheilun suorituskyvyn testauslaitteiden kehittäjä ja valmistaja. Newtest yhdistää laitteissaan pitkää osaamistaan urheilututkimuksessa ja suorituskyvyn testauksessa nykyaikaiseen mobiiliin informaatioteknologiaan.

Nokia on johtava langattoman tulevaisuuden rakentaja. Kokemus ja innovatiivisuus sekä käyttäjäystävälliset tuotteet ja turvalliset ratkaisut ovat tehneet yhtiöstä maailman suurimman matkapuhelinvalmistajan ja yhden johtavista matkapuhelin-, kiinteiden ja IP-verkkojen toimittajista. Nokian tavoitteena on parantaa yritysten tehokkuutta ja rikastuttaa ihmisten jokapäiväistä elämää yhdistämällä langattomuuden edut Internetiin. Nokialla on laaja omistajapohja ja sen osake on listattu kuudessa pörssissä.

Lisätietoja antaa:
Newtest Oy