Telenor med europeisk ASP-satsing

Forretningsenheten Telenor Business Solutions, som har utviklet og driver ASP-plattformen Login, har gjennom en avtale med Nextra sikret et omfattende distribusjonsapparat for den planlagte ekspansjonen ut i Europa. Login selges allerede i dag gjennom Nextra i Storbritannia, og blir i disse dager lansert i det tyske markedet. Planen er at Nextra i løpet av de neste to årene vil tilby Login i alle de 13 europeiske landene hvor selskapet i dag driver sin virksomhet.

Neste generasjon ASP-plattform
Samtidig som planene for den europeiske ekspansjonen ble offentliggjort på Nextras pressekonferanse i dag, demonstrerte Telenor neste generasjons ASP-plattform for Login som er et resultat av det tidligere annonserte utviklingssamarbeidet med det amerikanske selskapet iCan SP Inc. Demonstrasjonen viste at Login har utviklet en plattform som gir kundene økt tilgjengelighet og service. Kundene vil med det nye systemet kunne få en detaljert oversikt over bruksmønster og servicenivå, samtidig som tilgjengeligheten bedres gjennom et nyutviklet web-grensesnitt. For Telenor Business Solutions som driver Login, gir den nye plattformen en lang rekke fordeler i form av enklere og sikrere administrasjon, kombinert med muligheten til å spesifisere og styre ASP-driften på en helt ny måte.

«Vi ser det som svært viktig å få på plass et europeisk distribusjonsapparat, samtidig som vi kan vise den første demonstrasjonen av neste generasjon Login», sier Tarje Holskil, divisjonsdirektør i Telenor Business Solutions. «Vi er i ferd med å bygge opp en solid posisjon i de skandinaviske landene og avtalen med Nextra sikrer oss en god inngangsmulighet i de Europeiske markedene. ASP er en distribusjonsform som er i sterk fremgang i hele Europa og vi håper samarbeidet gir oss et godt fotfeste også utenfor våre egne hjemmemarkeder», sier Holskil.

«Gjennom utrullingen av Login i de landene der Nextra er representert, legger vi et meget viktig element til vår produktportefølje. Vi tror at funksjonaliteten i Login vil bidra til å styrke vår konkurransefordel som en totalleverandør av kommunikasjonsløsninger til små- og mellomstore bedrifter», sier administrerende direktør i Nextra Morten Lundal.

«Demonstrasjonen av den neste generasjonen av Login plattformen viser at vi har at produkt som er helt i fremste rekke teknologisk, sier Fredrik Hilding, utviklingsdirektør for Login. Mulighetene til å spesifisere tjeneste- og servicenivåer er helt unik og ligger langt fremme, også i forhold til de store programvareleverandørene internasjonalt. Vi kan nå spesifisere hvor mye en kunde har brukt ulik programvare og hvor godt servicenivå kundene har fått, helt ned på minuttnivå. Vi tror dette vil forsterke bruken av ASP ytterligere», avslutter Hilding.