Nokian uudet tietoverkkoratkaisut suojaavat yritysten verkkoyhteyksiä ja nopeuttavat sähköistä kaupankäyntiä

Nokia julkisti keskiviikkona CeBIT-messujen yhteydessä useita ratkaisuja yritysten tietoverkkojen turvaamiseen ja sähköisen kaupankäynnin nopeuttamiseen.

Yhtiö esitteli muun muassa uuden Nokia Secure Socket Layer (SSL) Accelerator –tuoteperheen. Näiden laitteiden avulla verkkoyhteyksien SSL-salaus voidaan hoitaa kuormittamatta verkkopalvelimia. Laitteet soveltuvat erityisesti suuryrityksille ja palvelun-tarjoajille, joiden verkoissa kulkee päivittäin jopa tuhansia SSL-suojausta edellyttäviä tapahtumia kuten luottokorttitietoja.

SSL on yleisin Internetissä käytetty salausmenetelmä, joka luo turvallisen käytävän www-selaimen ja www-sivujen välille. Verkkopalvelimella tehty SSL-suojaus saattaa kuitenkin hidastaa verkon toimintaa merkittävästi. Kun Nokian SSL Accelerator -laitteet, Nokia CA200 ja Nokia CA600, suorittavat SSL-salauksen verkkopalvelimien asemesta, ostosten teko ja muut suojausta edellyttävät liiketoimet sujuvat Internetissä huomattavasti nopeammin. Verkkopalvelimia ei myöskään tarvitse hankkia lisää SSL-suorituskyvyn takaamiseksi.

Nokia CA200 ja Nokia CA600 perustuvat Nokian patentoimaan IP-klusterointi –tekniikkaan. Kaikki klusteriin kuuluvat laitteet ovat koko ajan käytössä, jolloin tehokin kasvaa vastaavasti. IP-klusterointi takaa myös ratkaisun toimintavarmuuden. Jos yksi laitteista jää tilapäisesti pois käytöstä, muut klusterin jäsenet ottavat meneillään olevan toimenpiteen viipymättä hoitaakseen. Esimerkiksi sähköinen kauppapaikka voidaan pitää jatkuvasti auki, koska toimintakatkoksia ei ole, ja ylläpito ja laajentaminen onnistuvat sulkematta verkkoa.

Nokia julkisti CeBIT-messuilla myös uusia IP-verkko-turva-tuotteita. Nokia IP51- ja Nokia IP55 –laitteet ovat sivukonttoreille, pientoimistoille ja etätyöntekijöille sopivia tietoturvaratkaisuja, joiden avulla voidaan toteuttaa suojattu yhteys pääkonttorin tai palveluntarjoajan verkkoon. Edulliset, helposti asennettavat Nokia IP51 ja Nokia IP55 ovat Ethernet-pohjaisia, ja ne toimitetaan Check Point FireWall-1 SmallOffice -palomuuriohjelmiston kanssa. Laitteet perustuvat teknologiaan, jonka on alunperin kehittänyt Nokian tammikuussa ostama Ramp Networks.

Nokia IP530 puolestaan on keskikokoisille ja suurille yrityksille tarkoitettu seuraavan sukupolven tietoturvaratkaisu. Laitteeseen on yhdistetty Check Point VPN-1/FireWall-1 –palomuuriohjelmisto, ja sen nopeus nousee jopa 500 megabittiin sekunnissa kaksoisväylärakenteen ansiosta. Nokia IP530 on varustettu muun muassa neljällä 10/100 Ethernet-portilla ja etähallintaan tarkoitetulla Voyager-käyttöliittymällä. Se tukee myös Nokia Horizon Manager –hallintatyökalua.

Saatavuus
Nokia CA200, Nokia CA600 ja Nokia IP530 tulevat Suomessa myyntiin huhtikuussa. Myös Nokia IP51 –laitteen toimitukset alkavat Suomessa tämän vuoden toisella neljänneksellä. Nokia IP55 tulee aluksi markkinoille vain Pohjois-Amerikassa kesäkuun loppuun mennessä.

Nokia on johtava langattoman tulevaisuuden rakentaja. Kokemus ja innovatiivisuus sekä käyttäjäystävälliset tuotteet ja turvalliset ratkaisut ovat tehneet yhtiöstä maailman suurimman matkapuhelinvalmistajan ja yhden johtavista matka-puhelin-, kiinteiden ja IP-verkkojen toimittajista. Nokian tavoitteena on parantaa yritysten tehokkuutta ja rikastuttaa ihmisten jokapäiväistä elämää yhdistämällä langattomuuden edut Internetiin. Nokialla on laaja omistajapohja, ja sen osake on listattu kuudessa pörssissä.

Lisätietoja antaa:
Nokia Internet Communications, Viestintä, 040 830 1108