Telenor styrker satsingen mot kunder og marked

Som en forberedelse til børsnoteringen i fjor foretok Telenor en tilpasning av sin organisasjon blant annet ved at det ble trukket et skille mellom kjernevirksomhet og relatert virksomhet. Dette arbeidet fortsetter nå med sikte på ytterligere å effektivisere gjennomføringen av konsernets strategi.

Bakgrunnen for endringene som nå blir forberedt er det tidsskillet tele- og IT- bransjen er inne i med økt fokus på innholdsrelaterte og kundetilpassede tjenester og løsninger. Den nye organisasjonen vil bidra til å realisere synergier på tvers av dagens organisasjon og til å oppnå en mer kostnadseffektiv drift.

De viktigste endringene i forhold til den tidligere strukturen vil bli at en større del av tjenestene rettet mot privatkunder blir samlet i ett forretningsområde. Dette omfatter telefoniløsninger for privatmarkedet, Telenor Internetts virksomhet i Norge og TV- og innholdstjenester fra Telenor Bredbåndstjenester.

Konsernets samlede satsing mot bedriftsmarkedet vil bli organisert i et eget forretningsområde med dagens Business Solutions, internettsatsingen mot bedriftsmarkedet (Nextra) og andre bedriftsorienterte aktiviteter.

Telenors fastnettoperasjon vil bli skilt ut fra dagens forretningsområde Telenor Telecom og skal fokusere på kostnadseffektiv produksjon av basistjenestene og grossistsalg av kapasitet, transport og aksess.

Mobilområdet forblir uendret.

Med dette utgangspunktet vil kjernevirksomheten bli organisert slik:
Bedriftskommunikasjon, som vil samle Telenors virksomhet mot bedriftsmarkedet som i dag er spredt på flere forretningsområder, blant annet i Business Solutions og Nextra.

Kommunikasjon for private hjem, som vil samle en større del av Telenors portefølje mot privatmarkedet i ett forretningsområde innen områdene fasttelefoni, Internett, TV- og innholdstjenester.

Fastnettvirksomheten blir eget forretningsområde med fokus på kostnadseffektiv produksjon av basistjenestene og grossistsalg av kapasitet, transport og aksess.

Mobilområdet endres ikke og består fortsatt av virksomheten i Norge og utlandet under ledelse av visekonsernsjef Arve Johansen.

Det er utpekt prosjektledere som har fått mandat til å utarbeide forslag til ny organisasjon. Disse er:
For bedriftsmarkedsområdet: konserndirektør Morten Lundal.
For kommunikasjon for privatmarkedet: konserndirektør Stig Eide Sivertsen.
For fastnettvirksomheten: konserndirektør Jan Edvard Thygesen.