Telenor 90 år på Svalbard

Med unntak av noen få år under siste verdenskrig, har Telenor vært tilstede gjennom alle årene som er gått siden starten i 1911. Denne helgen markerer Telenor at konsernet, som var blant pionerene på Svalbard, fortsatt vil spille en aktiv rolle på øygruppa.

Spitsbergen Radio
3. mai 1911 vedtok Stortinget at det skulle bygges en radiotelegrafstasjon på Svalbard.
Stasjonen fikk navnet Spitsbergen radio og ble plassert i Green Harbour (nå Grønfjorden), nærmere bestemt på Finneset like nedenfor Barentsburg. Denne etableringen skjedde fem år før det ble satt i gang norsk kulldrift på Svalbard.

22. november 1911 ble den første forbindelsen opprettet og Svalbard var knyttet til fastlandet med datidens teleteknologi. En tilsvarende stasjon ble bygget på fastlandet.
I 1930 ble stasjonen som i 1925 hadde fått navnet Svalbard radio, flyttet til Longyearbyen.

Isfjord Radio
I 1933 ble Isfjord radio etablert på Kapp Linne. Hensikten med denne stasjonen var å formidle trafikk mellom Svalbard radio og skip i farvannet rundt Svalbard.
Under siste verdenskrig ble Isfjord radio satt ut av drift og ødelagt av den tyske okkupasjonsmakten, men stasjonen ble gjenoppbygd og satt i drift igjen i 1946.
Det meste av aktiviteten på Isfjord radio ble flyttet fra Isfjord til Longyearbyen da flyplassen ble åpnet i 1975. I dag holder Svalbard radio til i tårnet på flyplassen og de som arbeider der betjener kommunikasjonen både med flytrafikken og med den maritime trafikken.

Satellittkommunikasjon
Etter noen års forskning og testing, ble Telenors første satellittstasjon satt i drift på Isfjord radio i 1979. To år senere ble Svalbard knyttet til det internasjonale fjernvalgnettet via satellittsamband til fastlandet. Telenor overtok samtidig det lokale telenettet fra Store Norske Spitsbergen Kullkompani.

Direkte overføring av NRK's TV-program til Longyearbyen ble etablert i 1984, til Svea i 1986 og til Ny-Ålesund i 1987.

Barentsburg og Pyramiden ble knyttet til det norske telenettet i 1989.

I 1990 ble den analoge sentralen i Longyearbyen skiftet ut med en ny og moderne digital sentral. Svalbard var dermed blant de første områdene i Norge som ble digitalisert.

Longyearbyen fikk mobiltelefondekning (GSM) i 1996 og Svea i 1999.

Telenor på Svalbard i dag
I dag har Telenor to enheter med bemanning på Svalbard. Dette er Telenor Network Services som har ansvaret for kystradiotjenesten og Telenor Svalbard AS som har ansvaret for utbygging og drift av telenettene, kundeservice, drift av satellittjordstasjoner med mer.
Til sammen har Telenor 20 ansatte på Svalbard.

Markering av 90-års jubileet
Denne helgen arrangerer Telenor en rekke aktiviteter for publikum, kunder og forretningsforbindelse for å markere konsernets 90-års jubileum på Svalbard.