Net Insight introducerar nätverksväxel för smartare stamnät

IBC 2001, Amsterdam - Net Insight utökar sin produktportfölj med Nimbra 291, en multi-service växel särskilt utvecklad för aggregering av stora flöden av realtidskritisk trafik och fjärrtransport mellan optiska stadsnät.
Med Nimbra 291 vänder sig Net Insight till operatörer som vill förbättra skalbarhet och utnyttjandegrad i transportlänkar byggda på DWDM och SDH/SONET. De första enheterna levereras till kunder i USA och Europa.

Net Insights växlar kombinerar realtidsegenskaperna hos kretskopplade system, med det dynamiska resursutnyttjandet hos paketförmedlande tekniker. Integrerad i DWDM-stamnät fungerar Nimbra 291 som en kompletterande multi-service plattform, vilken möjliggör nya typer av tjänster, ger bättre utnyttjande av länkkapaciteten och ökar skalbarheten hela vägen ner till accessnät.

Nytt för Net Insights produktfamilj är att Nimbra 291 levereras med ett 2,5 Gbps gränssnitt för SDH och SONET. Det gör att redan driftsatta OC-48 och STM-16-länkar kan ges ny funktionalitet genom integration av ett multi-service DTM transportlager (Dynamic synchronous Transfer Mode). Med DTM kan
SDH/SONET punkt-till-punktförbindelser i stamnät utnyttjas optimalt tack vare möjligheten att dynamiskt fördela länkens kapacitet mellan olika användare och tjänster.

Med Nimbra 291 kan operatörer undvika de höga investeringskostnader och den ojämna utnyttjandegrad som förknippas med uppgradering av infrastruktur baserad på SDH/SONET. Genom att komplettera befintlig utrustning med Nimbra 291, kan kapaciteten i OC-48 eller STM-16-länkar delas in i kanaler om 512 Kbps. Det gör att stamnät kan uppgraderas i det närmaste linjärt för optimal och kostnadseffektiv utbyggnad.

Med kapacitet att över samma länk transportera ett flertal strömmar 270 Mbps okomprimerad video i realtid, tillsammans med komprimerad MPEG video över IP/Ethernet eller ASI (Asynchronous Serial Interface), datatransmission och traditionell telefoni, utgör Nimbra 291 dessutom en grundkomponent i nät som dediceras till transport av strömmande media.

På mediemässan IBC 2001 i Amsterdam, den 14-18 september, utgör Nimbra 291 en av grundkomponenterna i ett pan-europeiskt demonstrationsnät för professionella videotjänster. Som en integrerad del i Carrier1:s ProStream medienät, används plattformen Nimbra 291 för transmission av video och data i ett växlat nät som förbinder Amsterdam med München.

- Nimbra 291 är utvecklad för att möta två tydliga behov på marknaden. Dels behovet av en lösning som klarar att garantera strömmande media med 100 procents tjänstekvalitet. Men också behovet av en plattform som kan integreras med existerande utrustning för att ge maximal återbetalning på gjorda investeringar, säger Bengt J. Olsson, VP Product Management, Net Insight.

Nimbra 291 är Net Insights andra nätverksprodukt som baserats på Twintin, en 8 Gbps bredbandsväxel inrymd på ett chip.

Nyckelfunktioner hos Nimbra 291:
- Garanterad QoS, trafikseparering för att garantera varje trafikströms ostörda väg genom nätet. Ingen buffring, inga tappade paket samt väldigt låg och konstant fördröjning.
- Fullt "non-blocking" med 8 Gbps växelmatris.
- Stöd för broadcast och multicast.
- En OC-48/STM-16 2,5 Gbps DTM -port för koppling till DWDM och fjärrtransportnät.
- Möjlighet att förmedla upp till åtta (8) samtidiga 270 Mbps SDI videosignaler över en OC-48-länk.
- Fem DTM-portar för aggregering av stamnätstrafik över DTM-länkar.
- Dynamisk allokering av kapacitet. Bandbredd kan snabbt och enkelt konfigureras av operatörer utan vare sig servicestopp, uppgradering av mjukvara eller nyinstallation av hårdvara.
- Redundans, dubbel elförsörjning garanterar säker drift och hög tillgänglighet. Stöd för dubbel ringtopologi ger maximalt skydd för DTM-kanaler.
- Enkel drift genom management- och konfigurationsfunktioner inkluderande SNMP, CLI, webbaserat gränssnitt och grafiska management-mjukvaran Nimbra Vision.

Bilder
Högupplösta bilder på Nimbra 291 kan laddas ned från: http://www.netinsight.net/pressroom.asp