Telenor om Canal Digital-kjøpet: -Må vite hva vi kjøper

Telenors prosessfullmektig, advokat Erik Samuelsen, fastholdt i sin prosedyre at en midlertidig forføyning gjennom namsretten er feil instans for å kreve utbetaling av et omstridt beløp, og Telenor bestrider både at det foreligger gyldig krav om utbetaling og at det eksisterer grunnlag for å sikre avtalens gjennomføring i namsretten. Vilkårene for arrest foreligger heller ikke. Behandlingen i Oslo namsrett avsluttes fredag. En kjennelse i saken ventes i neste uke.

Telenor er stevnet inn for Oslo namsrett av Canal+, som har begjært en midlertidig forføyning for å få sluttført salgsavtalen om tv-distribusjonsselskapet Canal Digital. Totalrammen på avtalen er 2,4 milliarder kroner, hvorav 1,9 milliarder kroner skal utbetales kontant. Samtidig er partene enige om en langsiktig distribusjonsavtale av Canal Plus' TV-kanaler på Canal Digitals plattform i Norden. Telenor mener avtalen ikke kan sluttføres før EU-kommisjonen har godkjent distribusjonsavtalens tidsramme og innhold. Om dette forholdet sa Sivertsen, som er styreformann i Canal Digital.: - Det er helt avgjørende for oss at vi har en salgsavtale og en distribusjonsavtale som holder regulatorisk, og som er godkjent av alle relevante konkurransemyndigheter. Dette har selvfølgelig betydning for verdien av Canal Digital.

Han roste ellers franskmennene for godt samarbeid gjennom lengre perioder, men fortalte at Telenor allerede i desember 2000 fikk bevis for at Canal+ bevisst vanskeliggjorde samarbeidet i Canal Digital i den hensikt å presse fram en salgssituasjon. Et eksempel på dette er at Canal+ de siste to årene har nektet å godkjenne budsjettet for selskapet.
- Og det er opprørende å bli kalt illojal av den andre eieren når vi har opptrådt så ryddig som mulig, sa konserndirektør Stig Eide Sivertsen.