Først SMS, så MMS: Multimedia på mobilen

Tjenesten er tilgjengelig for alle Telenors mobilkunder som har en MMS-telefon. I pilotperioden frem til 1. mai får man tilgang til tjenesten ved å sende en tekstmelding til Telenor Mobil. Dette finner man informasjon om på telenormobil.no.

Mobiltjenester som i dag består av vanlige tekstmeldinger vil få en helt ny dimensjon. Blant annet vil det være mulig å sende fotografier fra ferieturen direkte til mobiltelefonene til venner og kjente. Multimedia Messaging Service (MMS) er arvtageren til de vanlige tekstmeldingene. MMS er en felles standard som vil støttes av de fleste mobiltelefonprodusenter.

En MMS kan bestå av tekst, bilde og lyd i alle kombinasjoner. Dette betyr at datamengden i hver enkelt melding vil variere sterkt. Med en felles, enkel pris på ti kroner per melding, vet mobilbrukerne på forhånd hva det koster å sende en MMS. Det er gratis å motta multimediemeldinger fra en annen mobilbruker.

Enkelt for kundene
"Vi har valgt å sette én pris, uansett om meldingen man sender er stor eller liten, og uansett hva slags abonnement man har. Vi tror det er bra for kundene at dette blir like enkelt som ved vanlige tekstmeldinger," sier ass. informasjonssjef Esben Tuman Johnsen i Telenor Mobil.

En MMS kan sendes direkte mellom to mobiltelefoner, eller som en informasjonstjeneste, akkurat som tekstmeldinger brukes i dag. Telenor Mobil vil tilby slike innholdstjenester på MMS gjennom både telenormobil.no og djuice.no, og tester dette sammen med en rekke innholdsleverandører med tanke på en lansering 1. mai. For innholdstjenester gjelder egne priser.

Mobilbrukere som ikke har en MMS-telefon, vil etter 1. mai få en vanlig tekstmelding i stedet. Deretter kan man logge seg på Telenor Mobils internettsider og lese meldingen der. Det blir også mulig å sende MMS fra disse sidene.