Telenor Satellite Services lanserer Marlink

Marlink vil tilby produkter og tjenester fra både Telenor og andre selskaper. Selskapets produkter vil omfatte tale, telefaks og datakommunikasjon samt tilhørende verdiøkende tjenester. Disse tjenestene vil blant annet være tilgang til E-post og Internet, maritim avregning ("accounting"), samt levering av terminaler for satellitt kommunikasjon.

"Marlinks styrke vil være å kunne tilby fleksible kundeløsninger i et hurtig skiftende marked. Selskapet vil være bindeleddet mellom det maritime markedet og den mobile satellitt kommunikasjons industrien. Ved å operere under egen selskapsprofil, kan Marlink få en sterkere posisjon i markedet," sier Tore Hilde, administrerende direktør i Telenor Satellite Services.

Marlink er resultatet av en sammenslåing av detaljistenheten i Telenor Satellite Services og selskapet SAIT Communications. SAIT Communications er et av verdens største "Accounting" selskaper og ble kjøpt opp av Telenor i 2001.

Det nye selskapet vil levere tjenester til over 8000 skip og vil ha global dekning i alle store havområder. Selskapene som går inn i Marlink hadde inntekter på nær USD 100 millioner i 2001 - noe som gjør det nye selskapet til en av verdens største tilbydere av globale mobile tjenester for satelitt-kommunikasjon. Marlink har kontorer i Amsterdam, Athen, Brussel, Dubai, Hamburg, Houston, London, Oslo, Singapore og Tokyo.

Telenor Satellite Services er verdens største leverandør av globale mobile satelitt kommunikasjonstjenester via Inmarsat's satellitt system og er den eneste tjenesteleverandøren med eget globalt nettverk av jordstasjoner.
Telenor Satellite Services tilbyr tale, telefaks, telex, data, og e-mail tjenester av høyeste kvalitet via Inmarsat og jordstasjonene på Eik i Norge, Southbury i Connecticut og Santa Paula i California. Videre er Telenor den største enkeltaksjonær i Inmarsat Ventures plc, med maksimum tillatt eierandel på 15 prosent.