Net Insights accessmodul med inställbar bandbredd för MPEG-video klar för leverans

Introduktionen av ett ASI-gränsnitt (Asynchronous Serial Interface) till Net Insights multiserviceplattform, gör det möjligt att sänka totalkostnaden för transport av realtidsvideo i fibernät.

- Traditionella ASI-lösningar kan visserligen transportera komprimerad video, men i de flesta fall inte utan att konsumera lika mycket bandbredd som för okomprimerad 270 Mbps video. Genom att introducera en accessenhet som kan konfigureras för att matcha bithastigheten hos vilken grad av komprimering som helst, kan vi ge ett alternativ till detta slöseri med kapacitet, säger Bengt J. Olsson, VP Product Management, Net Insight.

Med ASI Transport Access Module installerad som accessenhet i ett medienät, är det möjligt att konfigurera bandbredd i segment om 512 kbps. Nätets resurser kan därmed reserveras för att matcha och garantera distributionen av alla videokvaliteter från 0,5 till 213 Mbps.

Net Insight's standardiserade nätverksteknik, DTM (Dynamic synchronus Transfer Mode), garanterar transporten genom att ge varje tjänst en reserverad kanal med tillräcklig bandbredd genom nätet. Realtidskritiska tjänster, såsom ljud- och videotransport, blir därför opåverkade av nätverkets belastning och levereras med garanterad tjänstekvalitet och konstant låg fördröjning.

ASI Transport Access Module finns tillgänglig för omedelbar leverans.

Huvudfunktioner hos ASI Transport Access Module:

- Fullt DVB/ASI stöd. ASI Transport Access Module stödjer transport av DVB/ASI-signaler i ett spektrum från högkomprimerad 512 kbps till 213 Mbps videoströmmar i full kvalitet.
- 4 portar. Utrustad med 4 st BNC-kontakter, 2 in och 2 ut, som kan användas helt oberoende av varandra.
- 2 monitorportar. 2 utgångar för externa monitorer för enkel duplicering och kontroll av videosignalens kvalitet.
- Konfigurerbar bandbredd. Sparar nätverkets resurser genom möjligheten att skräddarsy reserverad kapacitet till videosignalens (-signalernas) bithastighet.
- Multicast. ASI Transport Access Module har stöd för multicast-utsändning av DVB-signaler.
- Kvalitetskontroll. Full kontroll över videosignalens kvalitet med funktion för övervakning baserad på G.826 performance monitoring.
- Protection switching. Stöd för ett flertal nivåer av alternativa trafikvägar vid länkavbrott. Från nätverksredundans med alternativ routing till komplett 1+1 kanalskydd med dubbel ändutrustning.
- Uppfyller ITU-standard. Följer ITU:s krav på professionell videoutrustning.
- Uppfyller CENELEC-standard. Följer kraven i CENELEC EN 50083-9 för markbundna distributionssystem för television, ljud och interaktiva multimediasignaler.

Högupplöst bild på ASI Transport Access Module kan laddas ner från:

www.netinsight.net/picarchive.asp

För ytterligare information kontakta:
Tomas Duffy, VD, Net Insight AB.
Tel. 08-685 04 00, e-post: tomas.duffy@netinsight.net
Bengt J. Olsson, VP Product Management, Net Insight AB.
Tel. 08-685 04 68, e-post: bengt.j.olsson@netinsight.net