Kvartalsrapport Net Insight AB

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN
Försäljning

Den holländska nätoperatören KPN satsar på ett optiskt medienät och har valt Net Insight som leverantör av den tekniska plattformen. Under ett ramavtal har KPN lagt order på nätverksutrustning för utbyggnaden av den första delen av det nationella medienätet. Inledningsvis kommer KPN att satsa på högkvalitativa videotjänster där anslutna TV- och produktionsbolag kommer att kunna utnyttja fördelarna med realtidsöverföring av 270 Mbps video över SDI-gränssnitt (Serial Digital Interface). Ramavtalet ger KPN möjlighet att snabbt avropa ytterligare leveranser av utrustning i takt med att utbyggnaden av nätet fortskrider och fler kunder ansluter sig.

Det amerikanska TV-bolaget MSNBC, ett samarbete mellan Microsoft och NBC, har valt Net Insights lösning för professionella medienät. Efter en testperiod har MSNBC skrivit avtal med Net Insights partner Qmedia om transport av videotrafik i ett medienät som förbinder Washington DC med New York. Förbindelsen kommer bland annat användas för att transportera strömmande video till olika nyhetsprogram och för produktion av direktsända presskonferenser från Vita Huset och kongressen.

Den svenska operatören Tele2 har under perioden lagt ytterligare beställningar på nätverksutrustning till sitt medienät. Utbyggnaden görs i Stockholm och Köpenhamn, där nätet förstärks med mer kapacitet för såväl nya som redan anslutna kunder.

Net Insight har väsentligt ökat sin försäljning under det senaste halvåret och har nu en betydligt förbättrad prospektbas. Den positiva utvecklingen har skett såväl inom det prioriterade segmentet för professionella medienät som inom det närliggande bredbandssegmentet.

Samarbetsavtal
I januari tecknade Net Insight ett återförsäljaravtal med den polska systemintegratören TTI Inventel. Avtalet innebär att att TTI Inventel kommer att marknadsföra och sälja Net Insights plattform i Polen, Lettland och Ukraina. Med majoriteten av de ledande telekom- och kabel-TV-operatörerna i regionen som kunder, kommer TTI att fokusera på Net Insights lösningar för professionella medienät. Som ett led i satsningen har TTI beställt utrustning till ett referensnät för tester tillsammans med ett lokalt TV-bolag.

I mars tecknade Net Insight ett återförsäljaravtal med systemintegratören Soluziona, ett av Spaniens ledande teknik- och konsultbolag. Avtalet innebär att Soluziona kommer att marknadsföra och sälja Net Insights plattform i Spanien, Portugal, Brasilien, Mexiko och Tunisien. Soluziona kommer att fokusera på lösningar för nästa generations optiska region- och stadsnät, inom segmentet MAN (Metropolitan Area Network). Som ett första åtagande har Soluziona beställt utrustning till ett demonät för tester tillsammans med lokala nätoperatörer.

Emission och personaloptionsprogram
I februari genomfördes en riktad nyemission om 50 MSEK. Styrelsen utnyttjade därmed fullt ut bolagsstämmans bemyndigande att, med eller utan företrädesrätt för tidigare aktieägare, öka aktiekapitalet. 10 miljoner B-aktier nyemitterades i en emission riktad till såväl institutionella som privata investerare. Teckningskursen motsvarade den faktiska slutkursen den 19 februari 2002 och skedde därmed utan rabatt.

Vid den ordinarie bolagsstämman i Net Insight AB den 20 mars 2002 beslutades om ett nytt personaloptionsprogram. Programmet, som är riktat till samtliga personalkategorier, ger möjlighet att förvärva högst 3.025.500 aktier av serie B. En personaloption ger möjlighet att erhålla en aktie av serie B i bolaget till ett bestämt pris motsvarande lägst 150 procent av den genomsnittliga aktiekursen under perioden 20 mars-10 april 2002. Detta pris kom att uppgå till 7 SEK. Optionerna erhålls vederlagsfritt av de anställda och löptiden är fem år. I tillägg beslöt stämman att emittera ett skuldebrev förenat med avskiljbara optionsrätter till nyteckning till dotterbolaget Net Insight Consulting AB för att säkerställa leverans av aktier till anställda.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG
Chyron och Net Insight samarbetar om

helhetslösningar för TV-bolag
På mediemässan NAB2002 tillkännagav TV-teknikföretaget Chyron Corporation att de ingått ett samarbete med Net Insight i syfte att stärka och komplettera sin produktportfölj. Chyron är en ledande leverantör av lösningar till medieindustrin med utrustning placerad i omkring 80 procent av världens TV-studior. Genom att kombinera Net Insights nätverksplattform med Chyrons egna produkter för distribution och växling av videoströmmar i lokal miljö, räknar Chyron med att kunna erbjuda sina kunder kraftfulla helhetslösningar som även binder samman geografiskt åtskilda studior.

Multicast för högkvalitetsvideo över fibernät
I april introducerade Net Insight nätverksstöd för multicast av SDI-, ASI-, DVB- och Ethernet/IP-video till sin medieplattform. Systemprogramvaran möjliggör en kostnadseffektiv utsändning av videosignal från en källa till önskat antal mottagare utan jitter eller förlust av bildinformation. Genom att lägga till multicast till plattformen kan Net Insight inte bara hjälpa operatörer och tjänsteleverantörer att nå ut med garanterade videotjänster, utan dessutom göra det ekonomiskt attraktivt att distribuera videoinnehåll över fibernätet. Mjukvaran för multicast erbjuder distribution av videosignaler i kvalitet från PC-baserad Ethernet streaming till 270 Mbps video i studiokvalitet över SDI.

Accessmodul med inställbar bandbredd för MPEG-video
På mediemässan NAB2002 premiärvisade Net Insight sin ASI Transport Access Module. ASI (Asynchronous Serial Interface) är ett etablerat gränssnitt inom medieindustrin som bland annat återfinns på utrustning för satellitlänkar och i stamnät för kabel-TV. Modulen gör det möjligt att reservera bandbredd för att motsvara den faktiska bithastigheten hos en eller flera strömmar MPEG2-komprimerad video. Flexibiliteten och det optimala utnyttjandet av nätets resurser garanteras genom att videoströmmarna kan transporteras oberoende av varandra. Tillsammans med multicast utgör ASI-modulen en attraktiv och kostnadseffektiv lösning för kärnan i kabel-TV-nät och öppnar därmed en ny marknad för Net Insight.

MARKNADS- OCH FRAMTIDSUTSIKTER
Net Insight är inne i en expansiv fas där marknaden visar ett kraftigt växande intresse för bolagets lösningar. Trots ett allmänt dystert marknadsläge har Net Insight haft en positiv utveckling under perioden och slutit flera viktiga affärer med operatörer och tjänsteleverantörer. Jämfört med samma period föregående år har Net Insight ökat försäljningen väsentligt samtidigt som den halverade kostnadsnivån som utlovades i samband med besparingsprogrammet förra året, nu nått full effekt.

I Europa har nu den holländska operatören KPN påbörjat utbyggnaden av sitt nationella medienät samtidigt som svenska Tele2 fortsätter utbyggnaden av sitt nät i takt med att allt fler kunder ansluter sig. På den amerikanska marknaden har Qmedias satsning fått stor uppmärksamhet med mediebolaget MSNBC som första kommersiella kund. Dessutom pågår tester med ett antal andra TV-bolag och potentiella kunder.

I syfte att ytterligare intensifiera sin marknadsnärvaro har Net Insight slutit tre nya återförsäljaravtal sedan årsskiftet. Samarbetet med TTI Inventel, Soluziona och Chyron Corporation kommer att ske inom såväl mediesegmentet som inom bredband och stadsnät. Via Chyron har Net Insight fått en partner som redan har de upparbetade kundrelationerna inom mediebranschen med utrustning installerad i drygt 80 procent av världens TV-studior. Med hjälp av Net Insights utrustning kan Chyron komplettera sitt produktutbud så att de nu kan erbjuda kunderna högkvalitativ videotransport i realtid mellan geografiskt åtskilda studior och inspelningsplatser, något som tidigare har skett via satellittransmission eller fysisk transport av videokasetter.

Att efterfrågan på den här typen av kostnadseffektiva fiberbaserade medielösningar är stor var tydligt på världens största mediemässa, NAB2002, där både Net Insight och Chyron deltog. Lanseringen av företagets mjukvara för multicast av SDI, ASI och MEG2-video samt premiärvisningen av vårt senaste instickskort till Nimbra One, ASI Transport Access Module, väckte stort intresse hos de besökande. Under mässan genomfördes drygt tvåhundra visningar av demonätet som innehöll videotransport av olika kvalitet samt data- och telefonitrafik. Resultatet är att Net Insight nu för ett flertal djupgående diskussioner med såväl representanter från medieindustrin som operatörer och militära myndigheter; diskussioner som förväntas konkretiseras under det kommande kvartalet.

Mot bakgrund till mycket goda försäljningsutveckling som Net Insight haft det senaste halvåret och den kraftigt växande prospektbasen, är styrelsen fast förvissad om en fortsatt gynnsam utveckling för bolaget under kommande kvartal.

RESULTATUTVECKLING
Försäljningsintäkterna uppgick totalt till 7,1 MSEK (0,9) för perioden.
Kostnadsbesparingsprogrammet som infördes under föregående år har implementerats och fått full effekt. De totala omkostnaderna uppgick till 33,2 MSEK (68,0). Rörelseresultatet uppgick till -29,5 MSEK (-67,7) och resultatet efter finansiella poster uppgick till -29,4 MSEK (-64,4). Finansnettot uppgick till 0,1 MSEK (3,3).

Personal
Antalet anställda uppgickt totalt vid utgången av första kvartalet till 106 personer (138). I det amerikanska dotterbolaget uppgick antalet anställda till 5 personer (4).

Likviditet
Likvida medel uppgick vid utgången av perioden till 52,2 MSEK.

Investeringar
Investeringar i instrument, utrustning och lokalförbättringar för första kvartalet uppgick till 0 MSEK (0,1). Under perioden har anpassning gjorts till Redovisningsrådets nya rekommendationer (RR15), vad gäller redovisning av utvecklingskostnader. Detta har inneburit att 2,9 MSEK i koncernen, har redovisats som immateriell anläggningstillgång och ej som under tidigare perioder kostnadsförts.

Moderbolaget
Nettoomsättningen uppgick till 7,1 MSEK (0,9). Resultatet efter finansiella poster uppgick till -33,0 MSEK (-61,0). Investeringarna under perioden uppgick till 0 MSEK (0,1). Likvida medel uppgick till 49,9 MSEK (108,9). Det beräknade ackumulerade skattemässiga underskottet av näringsverksamhet i moderbolaget uppgår till 703,6 MSEK.

Kvartalsrapport Net Insight AB