Net Insight får Ethernet över DTM standardiserat av ETSI

- Godkännandet av Ethernet-transport är förmodligen den allra viktigaste delen i standardiseringen av DTM eftersom Ethernet är det dominerande gränssnittet för IP, säger Christer Bohm, CTO, Net Insight.

Standarden för Ethernet över DTM, av ETSI betecknad ES 201 803-7, innehåller en specifikation av hur DTM-protokollet transporterar Ethernet-trafik, såsom IP, i en nätverksmiljö där DTM ingår. Den förbindelseorienterade DTM-tekniken förbättrar Ethernets egenskaper genom att erbjuda ett underliggande transportlager som kan garantera den ovanliggande tjänstens kvalitet.

- Standardiseringen kan påskynda utbyggnaden av nät för strömmande IP-applikationer eftersom DTM kan användas för att bota Ethernets svagheter. Operatörer kan introducera garanterad tjänstekvalitet i sina existerande nät utan att öka kostnaderna, fortsätter Christer Bohm.

DTM-specifikationen för Ethernettransport gör att en mängd tillverkare av nätverksutrustning kan integrera sina produkter med DTM-system. Exempelvis kan accessutrustning för xDSL med gränssnitt för Ethernet anslutas direkt till ett DTM-stomnät.

Ett DTM-nät tillhandahåller en underliggande transporttjänst åt alla typer av nättjänster genom att förmedla trafiken i dynamiska kretskopplade kanaler. Bredbandsapplikationer som högkvalitativ IP-video, online-spel och IP-telefoni kan därmed levereras över Ethernet standardgränssnitt med ett minimum av fördröjning och helt utan avbrott.

Standardiseringen av DTM initierades av Net Insight vintern 1998/99, och stommen i standarden godkändes den 16 mars 2001. Bland de medlemmar i ETSI:s arbetsgrupp för DTM som aktivt medverkar i processen finns VLT, BAE Systems och Allied Telesis.

Etablerandet av en DTM-standard är en pågående process. Under året beräknas fler delar att bli godkända av ETSI; specifikationen för DTM-signalering, videotransport och specifikationer för DTM:s fysiska gränssnitt mot SDH för hastigheter upp till 40 Gbps.

För ytterligare information kontakta:
Christer Bohm, CTO, Net Insight AB.
Tel. 08-685 04 31, mob. 070 870 51 12, e-mail: christer.bohm@netinsight.net
Tomas Duffy, VD, Net Insight AB.
Tel. 08-685 04 00, e-post: tomas.duffy@netinsight.net