DnB og Telenor introduserer bank på TV

I første omgang dreier det seg om informasjon om daglige aksjekurser, fond og sparing, reise og valuta, lån, bil, bolig og betaling. I tillegg vil DnB daglig publisere finansielle nyheter på Zonavis sider. Disse tjenestene vil være tilgjengelige fra juli. I august blir tjenestespekteret utvidet med finansielle kalkulatorer og låneberegninger. Etter hvert som mulighetene, tilgangen og etterspørselen øker kan også tjenester som kontoinformasjon og regningsbetaling bli tilgjengelige. Returkanalen for kunder som ønsker å utføre finansielle tjenester via sitt TV-apparat er telefon, SMS og Internett.

Naturlig utvikling
- For oss representerer dette et videre skritt på veien i DnBs e-satsing, der målet er å tilby finansielle tjenester til våre kunder gjennom de tilgjengelige og ønskede kanaler. Bruk av banktjenester fra sofakroken via TV er en naturlig videreutvikling, sier banksjef i DnB, Bjørn Kloster.

Interaktivt TV
Administrerende direktør i Zonavi, Johan Dolven, er fornøyd med at Zonavi nå kan tilby banktjenester til sine kunder.
- I samarbeid med ledende og kjente innholdsleverandører ønsker Zonavi å tilby tjenester som gjør at seerne kan bruke TV´en til mer enn bare å se på. Samarbeidet med DnB styrker vår interaktive satsing og bidrar til å øke mulighetene foran TV´en, sier han.

Populær kanal
Norge er et land hvor bruken av elektroniske kanaler til finansielle tjenester har slått særlig godt an. Om lag 75 prosent av nordmenn som bruker Internett benytter seg i dag av bankenes nett-tjenester, og DnB-konsernet betjener alene nærmere en halv million kunder i sine to nettbanker (www.DnB.no og www.postbanken.no)

Flere tjenester, flere brukere
Zonavis tjenester er tilgjengelige for flere hundre tusen norske husstander med digital mottakerboks fra Canal Digital og kabelselskapet Telenor Avidi. I tillegg til de finansielle tjenestene som nå lanseres i samarbeid med DnB, tilbyr Zonavi spill, SMS-tjenester, nyheter og værmelding, samt en rekke interaktive muligheter under årets fotball-VM.