ZONAVI og Norsk Tipping samarbeider om spill på tv

Samarbeidsavtalen mellom Telenorselskapet Zonavi og Norsk Tipping omfatter distribusjon av pengespill som Lotto, Tipping og Oddsen på digital-tv via satellitt, kabel, og andre fremtidige TV-plattformer. I første omgang vil spillene bli distribuert til kunder av Canal Digital og Telenor Avidi. Brukerne må ha en digital dekoder og Norsk Tippings nye spillerkort for å kunne spille via en digital TV-plattform. Som betalingsløsninger planlegger partene å benytte DnB- og Telenors løsning Smartpay og Smartkort fra Buypass. For Norsk Tipping og Zonavi er betalingssikkerhet for kunden, kundeidentifikasjon, og en enkel brukeropplevelse sentralt i arbeidet med spillpiloten. Spillene vil ha krav om både aldersbegrensning og innsatsbegrensning.

Det første pengespillet som lanseres på digital-TV og Zonavis TV-plattform vil trolig bli en versjon av Oddsen. Lansering planlegges til første halvår 2003.

- Vi er glade for at to store norske selskaper innenfor spill og interaktiv tv nå går sammen om å utvikle en sikker og kontrollerbar distribusjonskanal for pengespill på digital-TV. Det norske markedet er lukrativt for internasjonale spillkonsern som ikke har annet mål enn privat fortjeneste. Derfor er det viktig at Norsk Tipping følger utviklingen og forsvarer de norske overskuddsinteressene; idrett, kultur og forskning. Om kort tid vil vi derfor tilby våre spill gjennom TV-ruta på en sikker og ansvarlig måte, sier administrerende direktør Reidar Nordby Jr. i Norsk Tipping.

- Samarbeidet med Norsk Tipping er strategisk viktig for Telenorselskapet Zonavi. Basert på erfaring fra England og Frankrike vet vi at pengespill er blant de mest populære tjenestene på interaktivt TV. Vi planlegger å lansere spill fra Norsk Tipping både som en del av Zonavis TV-portal og som spill direkte knyttet til programinnhold som for eksempel norsk fotball, sier administrerende direktør Johan Dolven i Zonavi. Zonavi er Telenors selskap for utvikling av interaktive tjenester for digital-TV. Det er Zonavi som utvikler de interaktive tjenestene som Telenor vil tilby på sin digitale TV-kanal fra årets Fotball-VM.

Til red.: bildeillustrasjon er tilgjengelig for nedlasting
Høy oppløsning:
Lav oppløsning:

Zonavi
Zonavi AS er 100% eid av Telenor, og er et av de første selskapene i Norden dedikert til utviklingen av interaktiv-TV. Visjonen er å bli "den spennende gjesten i de fleste nordiske stuer". Gjennom et nært samarbeid med ledende innholdsleverandører vil Zonavi tilby tjenester som interaktive spill, nyheter, vær og programrelatert underholdning til alle husstander i Norden som har digitale dekodere knyttet til TV. For mer informasjon: http://www.zonavi.com

Norsk Tipping AS
Overskuddet av selskapets totale virksomhet går til samfunnsnyttige formål. Etter avsetninger ble det i 2002 utdelt 2757 millioner kroner, hvorav idrett, kultur og forskning hver fikk 858 millioner kroner, mens stiftelsen Helse- og Rehabilitering fikk 183 millioner kroner. Siden 1948 har spillvirksomheten bidratt med 56 milliarder kroner til viktige formål i samfunnet..
For mer informasjon: http://www.norsk-tipping.no