Telenor oppgraderer 20 nye sentraler for ADSL - og forberedelser til neste pulje er i gang

De 20 sentralene som nå blir bygd ut befinner seg i kommunene Tønsberg, Nøtterøy, Holmestrand, Borre, Tvedestrand, Søgne, Farsund, Tysvær, Sandnes, Klæbu, Lenvik, Sortland, Fauske, Alstahaug, Gran i Oppland, Oslo, Nesodden, Enebakk og Nes i Akershus. Forberedelsene til neste utbyggingsrunde er også i gang, men det er ikke tatt endelig stilling til når eller hvor i landet dette vil skje. Med denne utbyggingen vil i overkant av 54 prosent av husstandene og om lag 52 prosent av bedriftene i Norge ha tilgang til ADSL.

”Videre utbygging vil i stor grad være styrt av etterspørsel. Antall personer og bedrifter som registrerer seg som interessert, vil være et svært viktig kriterium for videre utbygging. I tillegg kommer faktorer som størrelsen på sentralen, beregnede utbyggingskostnader og andre praktiske forhold når vi skal velge hvilke sentraler som skal bygges ut i neste omgang,” sier adm. direktør Jan Edvard Thygesen i Telenor Networks.

Oppgraderingen av de 20 nye sentralene vil også komme andre tilbydere av ADSL til gode. Telenor Networks legger til rette for at andre operatører enn Telenor kan tilby ADSL til sine kunder fra de samme sentralene.

Kan jeg få ADSL?
Privatkunder som ønsker ADSL fra Telenor Plus kan sjekke om dette er mulig ved å gå inn på Internett, http://privat.telenor.no/dinesider/. Her er det i tillegg mulig å bestille abonnement eller registrere seg som interessert i å bli ADSL-kunde, dersom ADSL ennå ikke er tilgjengelig i vedkommendes eget område.

For mer informasjon om Telenor Business Solutions’ ADSL-tilbud i bedriftsmarkedet, se www.telenor.no/business.

ADSL
ADSL, eller Asymmetrisk Digital Sluttbruker Linje, gir en Internett-bruker opptil 16 ganger raskere nettilknytning enn ISDN. Brukeren får dermed økte muligheter til å ta i bruk multimedietjenester over Internett. ADSL er en ren dataforbindelse som gjør at brukeren er oppkoblet til Internett 24 timer i døgnet. I de største byene og tettstedene i Norge er dekningsgraden for ADSL nesten 70 prosent. Etter denne siste oppgraderingen har Telenor Networks bygd ut ADSL til om lag 1,2  millioner husstander i Norge.