F.L.Smidth gruppen indgår vigtige kontrakter i Kina

F.L.Smidth har indgået kontrakter om levering af de vigtigste hovedmaskiner og teknologi til to cementproduktionslinier hos Anhui Conch Cement Co. samt et anlæg til håndtering af flyveaske til kraftværket Wai Gao Qiao til en samlet værdi af ca. 220 mio. DKK eller 30 mio. EUR.

F.L.Smidth har modtaget ordre fra Anhui Conch Cement Co. (Conch) på levering af de vigtigste hovedmaskiner og teknologi til to nye cementproduktionslinier med en kapacitet af 10.000 tons pr. dag (tpd). Den samlede værdi af ordren til F.L.Smidth er ca. 170 mio. DKK eller ca. 23 mio. EUR.

Ordren omfatter levering af to 5-trins ILC forvarmere, to 10,000 tpd roterovne og fem ATOX 50 råmøller, hver med et 3.800 kW planetgear leveret af MAAG Gear AG. De to produktionslinier på hver 10,000 tpd bliver de største i Kina med en kapacitet, der svarer til verdens største produktionslinie, som tidligere er leveret af F.L.Smidth til Thailands cementindustri. F.L.Smidth anser således dette for en meget vigtig ordre og en milepæl i den kinesiske cementindustri. Ydermere bekræfter den F.L.Smidths position som den eneste leverandør af de meget store ovnanlæg til den globale cementindustri.

Conch er den største cementproducent i Kina, og virksomheden er i gang med en kraftig udvidelse af sin nuværende produktionskapacitet til cementklinker på ca. 13 mio. tons pr. år til en forventet produktion på 40 mio. tons pr. år indenfor de næste 4 - 5 år. Denne udvikling vil bringe Conch op blandt de 10 førende cementproducenter i verden. Conch er allerede noteret på Hong Kongs Fondsbørs og blev fornylig også noteret på Shanghais Fondsbørs gennem en aktieemission til en værdi af ca. 100 mio. USD.

F.L.Smidth har leveret cementmaskiner til den kinesiske cementindustri siden 1906. I midten af 90'erne leverede F.L.Smidth en 4000 tpd produktionslinie til fabrikken Conch Tongling i Anhui provinsen. Den vellykkede gennemførelse af dette projekt samt et fortsat godt forhold mellem de to virksomheder har siden ført til flere ordrer fra Conch. Sidste år underskrev F.L.Smidth og Conch en kontrakt om levering af to ATOX 50 råmøller, og i begyndelsen af dette år blev der afgivet endnu en ordre på fem ATOX 50 råmøller.

I henhold til kontrakten starter ingeniørarbejdet og udstyrsfabrikationen med det samme, og levering af de første dele vil finde sted inden 10 måneder. Igangsætningen af den første af de to produktionslinier forventes at finde sted i slutningen af næste år.

Ordre på anlæg til håndtering af flyveaske
En anden af F.L.Smidth gruppens virksomheder - MÖLLER Materials Handling - har modtaget en ordre på et komplet anlæg til håndtering af flyveaske til kraftværket Wai Gao, Phase II, i Shanghai området. Det er det største kulfyrede kraftværk der nogensinde er bygget i Kina med en kapacitet på 2 x 900 MWel. Projektet er finansieret af Verdensbanken og giver MÖLLER en vigtig reference i energisektoren.

MÖLLERs ordre har en værdi af ca. 50 mio. DKK eller 7 mio. EUR, og leverancerne, som delvist fremstilles lokalt, omfatter 104 trykbeholdere til 6 Turboflow® rør til pneumatisk transport (1000 m pr. linie), 6 sæt askesiloudstyr, 6 sæt transportluftkompressorer og et komplet sæt elektrisk udstyr herunder MCCer (motortavler), kabelføring og PLCer. Udstyret afsendes i februar 2003, og idriftsættelsen begyndes inden udgangen af 2003.

De to ordrer påvirker ikke FLS Industries' senest offentliggjorte forventninger til indtjeningen i 2002.

FLS Industries A/S
Koncerninformation