Matsushita Communication valitsi Nokian ohjelmistoalustan tuleviin multimediapuhelimiinsa

Panasonic-tuotemerkillä matkapuhelimia valmistava ja markkinoiva japanilainen Matsushita Communication Industrial Co.,Ltd. ja Nokia julkistivat tänään sopimuksen, jonka mukaan Matsushita lisenssoi Nokialta Series 60 -ohjelmistoalustan integroidakseen sen Symbian-käyttöjärjestelmään perustuviin multimediapuhelimiinsa.

Matsushitan valinta kertoo kummankin yhtiön sitoutumisesta kehittää yhteensopivia ja yhteiseen arkkitehtuuriin pohjautuvia sovelluksiä ja langattomia päätelaitteita. Panasonic -multimediapuhelinten yhdistäminen Series 60 -alustaan antaa kuluttajille ja yrityskäyttäjille mahdollisuuden hyödyntää laajasti avoimeen globaaliin teknologiaan perustuvia langattomia palveluita. Myös kehittäjät hyötyvät yhtenäisestä ohjelmistomallista ja ohjelmointirajapinnoista, koska ne mahdollistavat helpon pääsyn sekä Nokian että Matsushitan tuotealustoihin. Operaattoreiden kohdalla Series 60 -alustan käyttöön leviäminen puolestaan yksinkertaistaa ja mahdollistaa monipuolisten ja uusien sovellusten yhteensopivuuden.

"Series 60 -ohjelmistoalustan avoin ja globaali kehitysperiaate antaa meille mahdollisuuden kehittää Panasonic -multimediapuhelimiin muista erottuvia ja uusia sovelluksia vaarantamatta sovellusten yhteensopivuutta eri laitteiden välillä", toteaa Matsushita Communicationin teknologiajohtaja Osamu Waki. "Japanissa uusien, kiinnostavien langattomien palveluiden, kuten kuva- ja viihdepalveluiden lanseeraaminen on onnistunut erinomaisesti. Nyt olemme mielissämme päästessämme omalta osaltamme kehittämään myös globaalien langattomien palveluiden markkinoita valmistaessamme Panasonicin matkapuhelimia, joihin on asennettu Series 60 -alusta."

"Matsushitan ja Nokian mielestä kuluttajien ja yrityskäyttäjien on saatava vapaasti valita juuri itselleen sopivat päätelaitteet ja samalla pystyä hyödyntämään palveluita laitteesta, operaattorista ja alueesta riippumatta. Olemme iloisia yhteistyöstä Matsushitan kanssa lisensoidessamme yhtiölle Series 60 -alustan. Odotamme yhtiön tuovan oman panoksensa päätelaiteohjelmistojen innovatiiviseen ja avoimeen kehittämiseen. Hyödyntäessään yhteensopivia ohjelmistoalustoja Matsushita on yksi päätekijöistä langattomien palveluiden kehittämisessä", toteaa Nokian Mobile Software yksikön johtaja Pertti Korhonen.

Series 60 on kattava ohjelmistoympäristö älypuhelimia varten. Se avulla voidaan kehittää matkapuhelinkäyttäjille helppokäyttöisiä, yhdellä kädellä käytettäviä laitteita, joissa on laadukkaat värinäytöt ja monipuoliset viestintätoiminnot sekä erilaisia kehittyneitä sovelluksia. Series 60 -ohjelmistoalusta sisältää tärkeimpien puhelin- ja ajanhallintotoimintojen lisäksi langattomat selaimet, multimedia- ja tekstiviestien sovelluspalvelimet sekä täydellisen ja muokattavissa olevan käyttöliittymän. Kaikki ominaisuudet on suunniteltu toimimaan Symbian-käyttöjärjestelmässä, joka on luotu kehittyneitä, tiedon välittämisen soveltuvia matkapuhelimia varten.

Nokian Series 60 -ohjelmistoalustaan lisenssin hankkineet laitevalmistajat voivat integroida alustan omiin sovellusintensiivisiin puhelimiinsa ja siten nopeuttaa uusien tuotteiden esittelyä kustannustehokkaasti. Koska Nokia lisensoi Series 60 -alustaa laitevalmistajille lähdekoodiin pohjautuvana tuotteena, lisenssinomistajat voivat varmistaa sekä omien tuotteidensa erilaisuuden että kilpailuasemansa matkapuhelinmarkkinoilla.

Nokia
Nokia on johtava langattoman tulevaisuuden rakentaja. Kokemus ja innovatiivisuus sekä käyttäjäystävälliset tuotteet ja turvalliset ratkaisut ovat tehneet yhtiöstä maailman suurimman matkapuhelinvalmistajan ja yhden johtavista matkapuhelin-, kiinteiden ja IP-verkkojen toimittajista. Nokian tavoitteena on parantaa yritysten tehokkuutta ja rikastuttaa ihmisten jokapäiväistä elämää yhdistämällä langattomuuden edut Internetiin. Nokialla on laaja omistajapohja ja sen osake on listattu kuudessa pörssissä. www.nokia.com

Matsushita Communication Industrial
Matsushita Communication Industrial Co., Ltd (MCI) on Matsushita Electric Industrial Co., Ltd.:n tärkein tytäryhtiö. Yhtiö tunnetaan ensisijaisesti sen Panasonicille valmistamista kuluttaja- ja teollisuustuotteista. Matsushita Communication Industrial on erikoistunut kolmeen liiketoiminta-alueeseen: langattomaan viestintään, autoihin tarkoitettuun multimediaan sekä järjestelmäratkaisuihin. Yhtiö on yksi maailman ensimmäisistä kaupallisiin palveluihin käytettävien 3G-päätelaitteiden valmistajista ja yhtiön liikevaihto 31.3.2002 päättyneeltä tilikaudelta oli 783,8 miljardia jeniä (5,9 miljardia USA:n dollaria). Lisätietoja yhtiöstä osoitteesta: http://www.mci.panasonic.co.jp/english