ETSI standardiserar optimal resurshantering i optiska nät

- Med denna standard möjliggörs byggandet av effektiva och dynamiska nät med högt fiberutnyttjande även för data och videotjänster, säger Christer Bohm, CTO på Net Insight. Därmed slipper man de statiska konfigurationer och topologier som finns i traditionella nät.

ETSI:s (European Telecommunications Standards Institute) standard för datalänkegenskaper i DTM (Dynamic synchronous Transfer Mode) innehåller en specifikation av dynamisk resurs-, topologi- och kontrollkanalshantering samt uppstartsförfarande. Det officiella dokumentet publiceras onsdagen den 23 oktober 2002 med beteckningen ES 201 803-2-1.

- Den nya standarden beskriver de plug-and-play egenskaper som gör tekniken så enkel att implementera, något som bör tilltala nya operatörer, säger Börje Lindén, CTO, VLT.

Arbetet med att standardisera DTM inleddes av Net Insight vintern 1998/99. Tidigare har ETSI godkänt stommen i tekniken samt Ethernettransport över DTM som öppnar för en bredare introduktion av IP-tjänster. Bland de medlemmar i ETSI:s arbetsgrupp som aktivt medverkar i processen finns VLT, BAE Systems och Allied Telesis.

Standardiseringsarbetet är en pågående process och framöver förväntas ETSI godkännande av specifikationer för DTM:s fysiska gränssnitt för hastigheter upp till 40 Gbps.

Kort om DTM
Den svenskutvecklade tekniken DTM är en vidareutveckling av nätverksprincipen TDM, Time Division Multiplexing. Kommunikationen sker över en reserverad förbindelse som är låst under så lång tid som överföringen kräver. DTM:s dynamiska egenskaper gör det möjligt att anpassa kapaciteten efter det som skall transporteras oavsett om det är data, rösttrafik eller video. Det är just kombinationen av ett effektivt kapacitetsutnyttjande samtidigt som en fullständig tjänstekvalitet kan garanteras, som gör DTM unikt i förhållande till andra nätverkstekniker. DTM:s transparenta egenskaper gör den lätt att integrera med redan utbyggd infrastruktur. Nätoperatörer kan därmed göra en stegvis övergång till nästa generations optiska nätverk och bygga ut näten i takt med att de får kunder som efterfrågar tjänsterna.

För ytterligare information kontakta:
Christer Bohm, CTO, Net Insight AB.
Tel. 070-870 51 12, e-post: christer.bohm@netinsight.net